Thuiswerken & welzijn7 eenvoudige stappen voor een goede balans
Sommigen ervaren thuiswerken als afgezonderd en eenzaam. Om mentaal en fysiek gezond te blijven en tegelijkertijd productief en effectief, is het essentieel om aandacht te besteden aan uw welzijn.
Tips voor een goede balans tussen thuiswerken en welzijn
1. Houd vast aan uw routine
Probeer met thuiswerken zoveel als mogelijk vast te houden aan uw normale dagelijkse routine. Sta op, kleed u aan en ga op tijd achter uw bureau zitten zodat u door uw e-mails kunt gaan en uw taken voor de dag kunt bepalen.
Aan het einde van de werkdag logt u uit en richt u uw aandacht op niet werkgerelateerde zaken. Zo voorkomt u het gevoel dat u opgebrand raakt.
2. Creëer een speciale werkplek
Wanneer u thuis geen aparte kamer hebt om te werken, probeer dan alsnog een ruimte in te richten die bestemd is om te werken. Houd deze plek vrij van rommel en andere afleidingen. Ook indien u thuiswerkt met kinderen, is het goed om een ruimte te hebben zonder 'kinderspullen' om u heen.
Wanneer u uzelf disciplineert om alleen in deze ruimte te werken, zal het eenvoudiger worden om de focus te behouden en toch te genieten van uw tijd in andere delen van het huis.
3. Wees een thuiswerker, geen alleenwerker
Communicatie de sleutel tot succesvol thuiswerken.
Bedenk wat u nodig heeft om te kunnen communiceren met collega’s (bijvoorbeeld Whatsapp Web, Skype for Business of Fuze), maar houd het bij één of twee verschillende platformen, waarbij video-bellen echt een toegevoegde waarde heeft.
Het is belangrijk contact te zoeken, en dit hoeft niet altijd over werk te gaan. Zeg online even goedemorgen of drink virtueel een kop koffie met elkaar.
4. Praat face-to-face wanneer mogelijk
Zoals hierboven al even kort genoemd: communiceer wanneer mogelijk via video.
Face-to-face gesprekken zijn persoonlijker dan conference calls en zullen u meer betrokken laten voelen bij uw collega’s. U zult zien dat het een teamgevoel creëert.
Vergeet niet om u gepast aan te kleden en houd de achtergrond neutraal, voor diegenen die u in hun scherm zien.
5. Het is prima om pauze te nemen
In tegenstelling tot thuiswerken, zal u in een werkomgeving eerder ongemerkt een pauze nemen, om bijvoorbeeld even met een collega te kletsen of om te lunchen.
Werken vanuit huis betekent dat u proactiever een paar momenten voor uzelf moet nemen. Ga buiten een wandeling maken, maak een lekkere maaltijd voor uzelf of neem even de tijd om een vriend of vriendin te bellen.
Korte pauzes helpen u om de focus weer op werk te richten en uiteindelijk draagt dit bij aan uw productiviteit en uw welzijn.
6. Houd uw fysieke gezondheid op peil
Gezond eten, genoeg slapen en bewegen zijn de pilaren van een goede fysieke gezondheid. Deze mogen niet worden genegeerd omdat u nu thuiswerkt.
Waarschijnlijk heeft u meer tijd overdag, omdat u nu geen reistijd meer hebt. Besteed deze bijvoorbeeld aan uw fysieke gezondheid. Dit heeft een positief effect op uw productiviteit en welzijn.
Of doe zo nu en dan een mindfulness-oefening.
7. Neem een moment om te reflecteren
Het is zeer de moeite waard om aan het einde van de dag even stil te staan bij wat u die dag hebt bereikt. Uzelf herinneren aan de successen en hoogtepunten helpt om een positieve kijk op uw werk te behouden.
Het kan moeilijk zijn om u aan te passen aan thuiswerken. Echter, als u een aantal proactieve stappen kunt nemen om voor uw welzijn te zorgen, houdt u uw moreel hoog en blijft u productief aan het werk.
Meer tips voor thuiswerken
- Thuiswerken begint met een goede thuiswerkplek
- Thuiswerken met kinderen
- Behoud het groepsgevoel bij thuiswerken
Manage your career
Liever thuiswerken dan op kantoor?
Altijd klaar voor een nieuwe uitdaging
Doorgroeimogelijkheden vergroten
Bent u klaar voor een rol als manager?
5 tips om uzelf te profileren op het werk
7 meest gemaakte carrièrefouten
Carrière maken zonder managementfunctie?
Beweging tijdens en na kantooruren
Carrièreplanning: vloek of zegen?
6 stappen om uw carrièredoelen voor te bereiden
Ontwikkel uw skills buiten kantoor
Waarom u aan social selling moet doen