9 signalen dat je klaar bent voor een rol als manager
In dit artikel gaan we in op de 9 signalen waarmee je kunt checken of je klaar bent voor een rol als manager.
1. Je bent al begonnen met delegeren
Succesvol delegeren is een zeer belangrijke skill op de werkvloer, iets dat een soepele en effectieve workflow kan creëren waarbij meerdere positieve effecten kunnen optreden.
Het is geen makkelijke vaardigheid: zelf tot laat werken om een deadline te halen is soms makkelijker dan iemand verantwoordelijk durven te maken en het zo goed uitleggen dat je er zeker van bent dat de taak juist wordt uitgevoerd.
Maar gepland delegeren levert je niet alleen de mogelijkheid op om met andere noodzakelijke taken bezig te zijn, het zorgt ook voor een vertrouwde relatie tussen jou en je collega’s. Wanneer je al beseft dat delegeren een investering in je tijd is, bent je al op managementniveau qua mindset.
2. Je bent een voorbeeld voor de rest van het team
Als je goed bent in het uitvoeren van je functie en daaromheen zelf extra taken aanpakt om er zeker van te zijn dat de projecten goed verlopen, zullen je collega’s soms al naar je opkijken. Daardoor zullen zij welwillender zijn om zich te vormen naar jouw senioriteit als ze weten hoe hard je hebt gewerkt om daar te komen.
3. Je betrapt jezelf erop dat je het leuk vindt om je teamgenoten te coachen en te trainen
Wanneer je je bezwaard of vervelend voelt tijdens het helpen van collega’s om hun werk of vaardigheden te verbeteren, zul je je waarschijnlijk niet beter gaan voelen wanneer je dat als manager doet.
Anderzijds, wanneer je het als zeer waardevol ervaart en je veel voldoening haalt uit het coachen en trainen van teamleden, zal de stap naar management als natuurlijk worden ervaren.
4. Je ziet in dat je steeds meer focust op het geheel
Zodra je merkt dat je niet langer simpelweg kijkt naar het werken om je rekeningen te betalen, maar echt belang hecht aan de manier waarop het bedrijf fungeert en deel wilt uitmaken van de toekomst daarvan, dan ben je klaar om een functie te bekleden met meer verantwoordelijkheid.
5. Je haalt voldoening uit de gezamenlijke successen van het team
Voel je je trots over een resultaat van een collectief project? Als dat zo is, en je voelt je meer voldaan over het collectieve resultaat dan de individuele uitkomst, kunt je je voorstellen dat dit gevoel helemaal versterkt wordt wanneer je verantwoordelijk bent voor dit team.
6. Veel verschillende collega’s komen naar je toe voor advies
Heb je jezelf, door hard te werken, een specialist in een bepaald gebied gemaakt? Ben je makkelijk benaderbaar en beschik je over goede communicatieve vaardigheden?
In staat zijn om anderen iets te leren en te informeren is een extreem bruikbare managementvaardigheid, die zich uit doordat veel collega’s jou om advies vragen. In dat geval ben je dus geschikt om op termijn een managementrol te vervullen.
7. Je bent zelfverzekerd over je vaardigheden om relaties met stakeholders te onderhouden
In staat zijn om effectief te communiceren met ‘gelijken’ is één ding, maar in staat zijn om met ‘senior’ collega’s te werken is iets anders. Veel nieuwe managers vinden het intimiderend wanneer zij advies moeten geven aan deze ‘oud’-superieuren. Wanneer je altijd een goede relatie hebt onderhouden met deze stakeholders, of in ieder geval vertrouwen heeft dat deze relatie gebouwd kan worden, dan ben je wellicht al klaar voor een stapje hoger.
8. Je merkt dat je de huidige managers observeert om te zien wat zij goed en fout doen, en maakt daarbij mentale aantekeningen
Hoe vaak heb je niet geluisterd naar een manager en gedacht “Ik zou het niet op die manier gedaan hebben” of “Zeker, maar zou het niet een beter resultaat opleveren wanneer we het op deze manier hadden gedaan”? Wanneer je reeds denkt als een manager en inbeeldt hoe je het zou aanpakken in een dergelijke functie, dan zou je al klaar kunnen zijn voor die promotie.
9. Je blijft kalm en bent in staat om snel beslissingen te nemen
Wanneer je bekend staat om jouw betrouwbaarheid, zul je waarschijnlijk minder gemanaged worden dan anderen in jouw team. Het hebben van een bewezen staat van dienst op het gebied van het maken van moeilijke beslissingen, en daarbij vertrouwd worden, toont aan dat je eigenlijk al wordt gezien als een potentiele manager.
Volgende stappen
Wanneer deze signalen bekend voorkomen, dan is het tijd voor jou om de stap te wagen naar het managen van werknemers. Vraag jezelf af of je huidige werkgever jou de mogelijkheid biedt om deze ervaring en ontwikkeling te ontvangen. Wanneer dat het geval is, wees dan bereid om je werkstijl en de relaties met je collega’s daarop aan te passen. Is dit niet het geval, wees dan niet bang om uw capaciteiten ergens anders in te zetten.
Manage your career
Liever thuiswerken dan op kantoor?
Altijd klaar voor een nieuwe uitdaging
Doorgroeimogelijkheden vergroten
Bent u klaar voor een rol als manager?
5 tips om uzelf te profileren op het werk
7 meest gemaakte carrièrefouten
Carrière maken zonder managementfunctie?
Beweging tijdens en na kantooruren
Carrièreplanning: vloek of zegen?
6 stappen om uw carrièredoelen voor te bereiden
Ontwikkel uw skills buiten kantoor
Waarom u aan social selling moet doen