7 manieren om niet overwerkt te raken tijdens het thuiswerken
Om negatieve gevolgen te voorkomen delen wij tips om te zorgen dat je niet overwerkt raakt:
- Stel grenzen
- Prioriteiten per dag
- Durf nee te zeggen
- Lunch
- Maak geen overuren
- Tijd voor jezelf
- Wees niet negatief
7 tips om niet overwerkt te raken
1. Stel grenzen
Wanneer je er plek voor hebt, wijs dan een ruimte aan die specifiek en alleen wordt gebruikt om te werken. Bij voorkeur met een bureau of tafel, een goede stoel en verlichting.
Probeer aan de mensen in je directe omgeving duidelijk aan te geven wanneer je werktijd begint en eindigt.
Voor thuiswerkende ouders kan het een uitdaging zijn om geconcentreerd en vrij van afleiding te werken. Wanneer het niet mogelijk is om ouderlijke verantwoordelijkheden te delen, bespreek dan met je manager en je team welke uren je beschikbaar bent. Lees hier tips over thuiswerken met kinderen.
2. Prioriteer taken per dag
Maak voor jezelf helder welke taken voor die dag het belangrijkste zijn. Richt je aandacht alleen op deze taken en communiceer eventuele urgente zaken met je team. Dit zorgt ervoor dat je met je collega’s naar een gezamenlijk doel werkt en dat de focus op de juiste zaken komt te liggen.
Bovendien zorgt het ervoor dat je niet wordt overdonderd door de hoeveelheid werk dat in de komende dagen of weken af moet.
Door een takenlijst per dag te maken, heb je aan het eind van de dag ook een grotere gevoel van voldoening.
3. Wees niet bang om nee te zeggen
In deze tijden van veranderingen zullen je prioriteiten en aandachtsgebieden verschuiven, soms zelfs op dagelijkse basis. Het is daarom belangrijk om ‘nee’ te durven zeggen tegen taken die niet bijdragen aan het bereiken van je doelen.
Wanneer er zaken zijn die echt opgepakt moeten worden, probeer dan realistisch te zijn in wat je kan doen in de beschikbare tijd. Mogelijk zijn er ook gedeeltelijke oplossingen te bedenken.
4. Sla je lunch niet over
Probeer om niet achter je pc lunchen, zelfs wanneer je dat normaliter op kantoor wel doet.
Ga wanneer je de mogelijkheid hebt naar een ruimte die niet in de buurt is van je werkplek. Of ga – wanneer de maatregelen dat toelaten – naar buiten voor een frisse neus. Een 30 minuten work-out is ook een goede manier om even pauze te nemen.
5. Maak geen overuren
Een andere tip om niet overwekt te raken is: probeer gedisciplineerd te zijn wanneer je werkuren voorbij zijn, door ook echt niet meer aan het werk te gaan. Het kan verleidelijk zijn om ‘s avonds toch even een paar uurtjes extra mee te pakken, maar dit kan ten kosten gaan van je slaapritme, en energielevel de volgende dag.
Log daarom uit van Skype, of andere werkgerelateerde chatprogramma’s, tot aan de volgende morgen wanneer een nieuwe werkdag begint. Schakel je werktelefoon uit en beperk het checken van e-mails in de avonduren.
6. Neem tijd voor jezelf
Het is ontzettend belangrijk om af te schakelen en je geest te laten begrijpen dat je niet meer aan het werk bent.
Probeer lichaamsgerichte beweging, pak een hobby op, besteed tijd aan je familie of huisgenoten of maak een heerlijke maaltijd klaar.
Kortom, alles wat je maar kunt bedenken dat niet werkgerelateerd is, en bij voorkeur in een andere ruimte dan waarin je aan het werk bent.
7. Laat je niet meeslepen in het negatieve
Sommigen storten zich op werk om zo te voorkomen dat ze te veel aandacht besteden aan negatieve berichtgeving over wat er in de wereld speelt.
Probeer je in plaats daarvan te richten op het positieve in je leven en wat je hebt om dankbaar voor te zijn. Bedenk wat je in en om het huis kunt doen waar je eerder nooit aan toe kwam of praat op afstand bij met vrienden en familie.
Met andere woorden, bedenk manieren om afleiding te zoeken op een gezonde en productieve manier, en voorkom zo om overwerkt te raken.
Meer tips voor thuiswerksituaties
Manage your career
Liever thuiswerken dan op kantoor?
Altijd klaar voor een nieuwe uitdaging
Doorgroeimogelijkheden vergroten
Bent u klaar voor een rol als manager?
5 tips om uzelf te profileren op het werk
7 meest gemaakte carrièrefouten
Carrière maken zonder managementfunctie?
Beweging tijdens en na kantooruren
Carrièreplanning: vloek of zegen?
6 stappen om uw carrièredoelen voor te bereiden
Ontwikkel uw skills buiten kantoor
Waarom u aan social selling moet doen