Tien tips om je gesprekspartner voor je te winnen
Leestijd: 3 minuten | Auteur: Susie Timlin - COO bij UKGI
Maak een goede eerste indruk tijdens je sollicitatiegesprek met deze tien tips:
1. Lach
Glimlach bewust wanneer je voor het eerst wordt geïntroduceerd, wanneer je afscheid neemt en regelmatig gedurende het hele sollicitatiegesprek.
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch zijn er veel mensen dit niet doen. Wij zien tal van niet-glimlachende sollicitanten. Aangezien de zenuwen een factor zullen zijn; doe bewust een poging te glimlachen.
2. Geef een hand
Wees de eerste die een hand uit steekt voor een stevige handdruk, om zo je gesprekspartner te begroeten. Opnieuw klinkt dit vanzelfsprekend, maar eerste indrukken zijn echt van vitaal belang.
3. Houd oogcontact
Zorg voor oogcontact en houd oogcontact gedurende je gesprek. Teveel oogcontact is natuurlijk onprettig, dus kijk ook regelmatig weg, maar houd dat contact.
Als je de blik van je gesprekspartner nooit ontmoet, zal je ietwat ontwijkend, nerveus of ongeïnteresseerd over kunnen komen.
4. Onthoud de naam van je gesprekspartner
Zorg ervoor dat je de naam van je gesprekspartner goed hebt gehoord en herinner deze.
Je kan de naam van je gesprekspartner noemen tijdens je sollicitatiegesprek en zeker wanneer je vertrekt. Het is een oude truc die politici gebruiken bij het leggen van contacten met journalisten die hen interviewen, en het is verrassend effectief!
5. Zorg voor een 50/50 dialoog
In een 50/50 dialoog spreek jij net zoveel als dat je luistert.
Spaar je vragen niet op tot het eind van het gesprek. Laat zien dat je geïnteresseerd bent - en luister - door het stellen van intelligente vragen (als onderdeel van je voorbereiding op het sollicitatiegesprek is het nuttige enkele relevante vragen bedacht te hebben). Je kan soms ook iets wat je gesprekspartner heeft gezegd samenvatten of parafraseren, en daar een vraag over stellen. Nogmaals, dit laat zien dat je aandacht hebt.
6. Bedenk dat je gesprekspartner ook maar gewoon een mens is
Het helpt om dingen in perspectief te zien en die zenuwen in bedwang te houden, door jezelf eraan te herinneren dat jouw gesprekspartner gewoon een ander mens is die zich misschien ook wat nerveus of gespannen voelt.
Bedenkt dat het gesprek oriënterend voor jullie beiden is: jij moet hén immers ook interessant genoeg vinden, om bij hen te willen werken. Dit helpt je om de barrière weg te halen.
7. Zorg dat je gesprekspartner zich belangrijk voelt
Lees je vooraf in over de organisatie, je gesprekspartner en de rol waarop je solliciteert (LinkedIn is een geweldige bron om je te helpen dit te doen).
Niets helpt het opbouwen van een verstandhouding meer dan een beetje voorkennis over de persoon die je gaat ontmoeten. Kom voorbereid op gesprek met een aantal follow-up vragen voor de interviewer, die kunnen helpen een betere band op te bouwen. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen naar hun loopbaan of hun geschiedenis met het bedrijf.
8. Spiegel lichaamstaal
Imitatie is de meest oprechte vorm van vleierij en door het spiegelen van lichaamstaal kan je gesprekspartner overwegen met jou in zee te gaan.
Spiegelen kan variëren van spraakpatronen en toon van de stem tot gebaren, maar overdrijf het niet, natuurlijk. Doe het subtiel.
Aanpassen aan houding en gedrag van de gesprekspartner kan jullie beiden ook helpen zich een beetje meer comfortabel te voelen.
9. Toon de echte jij
Wees niet bang om je persoonlijkheid te laten doorschemeren en zo je gesprekspartner te laten zien wie je werkelijk bent. Beantwoord vragen eerlijk en duidelijk. Het herkennen van je sterktes en zwaktes kan hierbij helpen.
En onthoud, een ervaren gesprekspartner kan gemakkelijk een kandidaat herkennen die te hard probeert.
10. Follow-up na afloop
Stuur je gesprekspartner na afloop van het sollicitatiegesprek een e-mail om te bedanken voor de tijd en herhaal dat je het een prettig gesprek hebt gevonden. Stuur deze e-mail vóórdat jouw gesprekspartner de kans heeft je te vergeten.
Leer hier waar je gesprekspartner op let tijdens, maar ook vóór het gesprek en weet hoe je de meest gestelde vraag ("Waarom wil je hier werken?") het best kan beantwoorden.