Vier tips om je overtuigingskracht te verhogen
Maar ook tijdens het uitvoeren van je functie is het handig om te weten hoe je moet overtuigen op een prettige manier.
Vier tips om je overtuigingskracht te vergroten
1. Overtuig allereerst jezelf
Misschien wel het meest vergeten onderdeel van overtuigen is het overtuigen van jezelf. Wanneer je zelf niet weet waarom je achter je ideeën of je mening staat, wordt het erg lastig om dit standpunt overtuigend over te brengen.
Denk dus eerst goed na over waarom je achter jouw mening staat, dit maakt het namelijk makkelijker om redenen naar voren te brengen die anderen hiervan overtuigen. Stel jezelf vragen en wees daarbij kritisch, dus weerleg alvast eventuele tegenargumenten en denk na over voorbeelden die jouw overtuiging versterken.
Zodra je zelf echt overtuigd bent van je eigen standpunt, ben je klaar om door te gaan naar de volgende punten, om er zo voor te zorgen dat jouw sollicitaties en jouw werkzaamheden zo overtuigend mogelijk worden volbracht!
2. Let op de wijze waarop je jouw overtuiging overbrengt
De manier waarop je iets duidelijk wilt maken, is enorm belangrijk voor de uiteindelijke beoordeling daarvan.
Een stuk zelfvertrouwen komt voort uit punt 1, omdat je voor jezelf hebt nagedacht waarom je een bepaalde overtuiging hebt of waarom je iemand wilt overtuigen. Je verzekert jezelf er hierdoor van dat je er volledig achter staat.
Dit zelfvertrouwen is al een belangrijk deel van de mate waarin je overtuigend over komt, maar let daarnaast goed op lichaamshouding en manier van praten. Let er op dat je een open houding aanneemt en open staat voor tegenargumenten. Wees niet te belerend en verplaats jezelf in je gesprekspartner.
Je hebt als het goed is al nagedacht over eventuele tegenargumenten. Door te laten zien dat je luistert naar deze tegenargumenten en door op een duidelijke manier uit te leggen waarom je het daar niet mee eens bent, verhoog jij je overtuigingskracht! Gebruik daarbij geen vakjargon, maar houd het simpel en gebruik voorbeelden.
3. Zorg voor structuur
In het vorige punt werd aangedragen om op een ‘duidelijke manier uit te leggen’. Dit punt heeft nog een extra uitleg nodig.
Wij adviseren om vooral structuur aan te brengen in de manier waarop je de boodschap overbrengt. Als jouw verhaal totaal niet lekker loopt of niet gestructureerd is, komt deze boodschap ook niet overtuigend over.
Zorg voor een goede opening, gebruik duidelijke voorbeelden en argumenten en sluit af met een beknopte samenvatting. Door deze techniek toe te passen in een sollicitatiegesprek zorg je ervoor dat je altijd concreet en gestructureerd antwoord geeft op vragen, iets dat zeer waardevol is.
4. Verplaats jezelf in de gesprekspartner
Door empathie te tonen en jezelf dus te verplaatsen in de ander, overtuig je de gesprekspartner ervan dat je begrip hebt voor zijn of haar standpunten.
Door jezelf te verplaatsen in de gesprekspartner verzeker je jezelf er allereerst van dat je over eventuele tegenargumenten hebt nagedacht. Daarnaast weet je door empathie te tonen hoe je jouw standpunt het meest effectief over kunt brengen omdat je weet wat de ander belangrijk vindt.
Overtuig ook in je cv!
Zoals gezegd is het belangrijk dat je ook in je cv overtuigend overkomt. Zorg ervoor dat de recruiter of HR medewerker niet om jou heen kan.
Een belangrijke tip daarbij is om geen ‘standaard’ cv te sturen, maar een cv dat is geschreven naar een specifieke job. Door te refereren naar criteria uit de vacaturetekst, overtuig je de andere partij ervan dat je in het plaatje past! Download hier een cv template.
Met deze tips heb je geleerd je overtuigingskracht te verhogen. Leer hier begrijpen waar je goed in bent of ontwikkel je vaardigheden door oefening en inspanning.