Solliciteren & social media

Je LinkedIn-profiel aanmaken

Social media kan een heel handige manier zijn om aan een baan te komen. Inmiddels is een LinkedIn-profiel bijna onmisbaar geworden in je zoektocht naar een nieuwe baan. Leer met deze tips hoe jij je LinkedIn-pagina in jouw voordeel kan laten werken.

LinkedIn profiel aanmaken

Wij geven je een aantal tips om ervoor te zorgen dat je klaar bent voor de zoektocht naar een nieuwe baan.

Zeven tips om je LinkedIn-profiel aan te maken of bij te werken

1. Profielfoto en werkervaring

Ten eerste zorg je voor een professionele LinkedIn profielfoto. Het liefst een waar je duidelijk met je gezicht op staat, in zakelijke of nette kleding.

Een achtergrondfoto uploaden kan, maar zorg dat het niet te smaakgevoelig is en daarbij een verkeerde indruk kan wekken.

Uiteraard vul je je profiel aan met zoveel mogelijk relevante werkervaring. Per werkervaring kan je kort en bondig in een aantal regels aangeven wat de belangrijkste taken of projecten waren waaraan je hebt gewerkt. Een bonus kan zijn als je je resultaten in de omschrijving kan verwerken.
 

2. Schrijf een korte samenvatting

In de samenvatting bovenaan je profielpagina zorg je dat er een korte omschrijving staat van jouw specifieke kenmerken. Houd hierbij de lezer in gedachten. Wat wil je een recruiter of toekomstige werkgever over jezelf vertellen?
 

3. Vul je contactgegevens aan

Zorg er ook voor dat je contactgegevens zijn aangevuld, zodat ook bedrijven zonder LinkedIn Premium account jou gemakkelijk kunnen benaderen voor een functie. Controleer de hyperlink van je profiel. Deze verschijnt wanneer je aan de rechterkant van je profiel op 'Openbare profiel en URL bewerken' klikt. Pas de URL aan als deze niet zakelijk genoeg is.
 

4. Bekijk je openbare LinkedIn profiel

Als je klaar bent met je LinkedIn profiel aanmaken, of tussendoor wilt controleren hoe anderen jou kunnen zien, klik dan op de button ‘Openbare profiel en URL bewerken’.

Kies je voor ‘Openbaar’ in plaats van ‘Connecties’ dan kan je in de rechterkolom aanvinken welke elementen getoond mogen worden aan iedereen. Dat betekent ook dat als iemand jouw naam op zoekt in een zoekmachine, jouw LinkedIn-profiel op die manier naar boven komt.
 

5. Onderschat de vaardigheden niet

Wat een groot aantal mensen niet weet (of vergeet), is dat je je vaardigheden in kan vullen.

Als een recruiter de uitgebreide zoekfunctie van LinkedIn gebruikt, komen vaardigheden ook naar boven. Dit is dus een heel handige manier om op bepaalde zoekwoorden gevonden te worden. Vul dus zeker je vaardigheden aan en vraag anderen jou daarvoor te onderschrijven.
 

6. Vraag aanbevelingen bij (oud-)collega’s

Het is zeker aan te raden een aantal mensen om aanbevelingen te vragen.

Op je profielpagina zie je onder je introductie een button 'Profielonderdeel toevoegen' met een klein pijltje. Daarop klikkend verschijnen een aantal opties, waaronder ‘Aanvullende informatie’. Als je daarop klikt, verschijnt een button 'verzoek om een aanbeveling'. 

Hiermee kan je gemakkelijk de juiste mensen in jouw netwerk selecteren. Je dient wel een eerstegraadsconnectie met elkaar te hebben.
 

7. Leuke inzichten

Met de optie 'Profielbezoekers', links naast je tijdlijn, of 'Personen bekeken uw profiel' op het dashboard van je profiel zelf, kan je inzien hoeveel profielweergaven je hebt gehad de afgelopen week. Maar ook welke personen dat zijn geweest en bij welk bedrijf ze werken.

Ook interessant is de 'Social Selling Index' (SSI). Daarop zie je hoe jouw ranking is ten opzichte van je LinkedIn netwerk, of de bedrijftak waar je momenteel werkt. Klik hier om je SSI te bekijken.
 
Hopelijk helpen deze tips jou met je LinkedIn profiel aanmaken en een passende baan te vinden.

block carriere advies logo

Carriere-advies - hays.nl

block zoek vacatures

Zoek vacatures

Wij geloven dat de juiste baan je leven kan transformeren.

block volg hays op social

Volg Hays op social media

Follow Hays on LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.nl
Volg Hays op Instagram - Hays.nl