Beginnen in je nieuwe baan
Nieuw baan, eerste werkdag
Een goede eerste indruk in je nieuwe baan is van groot belang. Het maakt niet uit waar je start, het is essentieel om enthousiasme, bereidheid tot leren en vooral, interesse in de organisatie te tonen. Als nieuweling moet je je inspannen om indruk te maken op zij die reeds een tijdje meedraaien. Dit betekent echter niet dat je moet proberen bij iemand in de gunst te komen.
Do's & Don'ts op je eerste werkdag
Tijdens de eerste dagen kan het moeilijk zijn om de gedragscode te weten te komen. De cultuur van bedrijven en ondernemingen kan nogal sterk verschillen. Enkele eenvoudige maar belangrijke tips:
Do
- Vroeg aankomen
- Enthousiasme tonen
- Toon dat je wat afweet van de organisatie
- Stel veel vragen
- Kleed je netjes en zakelijk
- Toon dat je georganiseerd bent (maak notities)
Don't
- Te stil of te gereserveerd zijn, of omgekeerd: overdreven enthousiasme tonen
- Zitten niksen als je klaar bent met je taak, neem initiatief
- Vragen wanneer je ’s avonds naar huis mag gaan
- Persoonlijke telefoontjes plegen zonder het te vragen
- Je bemoeien in de persoonlijke relaties van het kantoor (het is te vroeg om te oordelen over potentiële vrienden of vijanden)
- Verlof vragen op dag één
Iedereen maakt fouten
Rebecca Wright, financieel directeur voor een grote dienstenonderneming, zegt dat werknemers in opleiding soms te assertief proberen zijn, maar niet altijd met catastrofale gevolgen.
“Een pas afgestudeerde kwam bij ons werken op het moment dat we een reeks trein- en busstakingen tegemoet gingen. Op haar eerste dag deed ze niets anders dan klagen over het gebrek aan slaapgelegenheid of taxi’s op stakingsdagen voor werknemers die binnen het bereik van de metro woonden. Haar nieuwe collega’s waren duidelijk geïrriteerd toen ze vertelde over haar vrienden die met luxebussen naar het werk werden gebracht. Ze gaf de indruk dat ze meer was dan haar collega’s, vooral dan die zonder universitaire diploma’s”. Ze werd door haar baas met beide voeten op de grond gezet. “Het was eenvoudigweg naïef”, zegt Rebecca, “en ze bracht onnodig onrust in de groep. Ze was echt geschrokken. Ik heb nog nooit iemand gezien die bereid was om zo veel kopjes thee te zetten de volgende dag! Ze bewees ook haar echte waarde door bij het krieken van de dag aanwezig te zijn op de dag van de staking. Vandaag werkt ze nog steeds voor ons in een managementfunctie”.
Je bent niet alleen
Iets wat veel nieuwelingen vergeten in hun drang om indruk te maken, is de rol die hun manager vervult. Managers staan ook onder druk om een goede indruk op jóu te maken. Vergeet niet dat personeelsmanagers feedback over personeel op alle niveaus krijgen. De rol van een manager in deze situatie kan die van een mentor zijn, waarbij hij of zij uitlegt wat de verwachtingen van de onderneming zijn, de verborgen agenda’s bekendmaakt of aanspoort, ondersteuning biedt of overhaalt. Je kunt veel goed maken door te erkennen dat jouw nieuwe manager even hard als jij werkt om indruk te maken.
Maak een goede eerste indruk
Onthoud hoe je een goede eerste indruk kan maken:
- Stimuleer sociale activiteiten buiten de werkomgeving
- Beheer je tijd op efficiënte wijze
- Verzorg je voorkomen
- Stel vragen
- Geef ideëen
- Denk na voor je spreekt
Bedenk dat er maar één eerste indruk is, dus verzeker je ervan dat jouw eerste indruk positieve en blijvende effecten heeft.