Zo krijgt u meer respect op de werkvloer
Op ons werk draait het allemaal om respect. “Met respect behandeld worden is belangrijker dan erkenning of waardering krijgen, belangrijker dan geïnspireerd worden door je werk, bruikbare feedback krijgen of de mogelijkheid tot groeien, ontwikkelen en leren.”
Respect op de werkvloer zorgt voor een beter gevoel van welzijn
Schrikbarend uit het onderzoek is het percentage dat zich helemaal niet gerespecteerd voelt op de werkvloer. Dat is namelijk 54% van alle 20.000 deelnemers aan het wereldwijde onderzoek. Met alle gevolgen van dien voor het dagelijkse gevoel van deze mensen.
Personen die zich wel voldoende gerespecteerd voelden, waren mentaal en fysiek gezonder.
Er is dus een duidelijk verband tussen respect en een beter gevoel van welzijn op het werk.
Maar hoe krijgt u nou meer respect op de werkvloer? Het antwoord ligt in het geven van respect.
Zo krijgt u meer respect op de werkvloer
1. Laat anderen hun zegje doen
Epicticus zei: “We hebben twee oren en één mond, dus we kunnen twee keer zoveel luisteren dan spreken.”
En dan is er nog een verschil tussen horen en luisteren. Horen gaat over de geluiden. Luisteren gaat over begrip. Over wat je doet met de woorden die je hoort.
Het zou niet goed zijn wanneer u in een (gezonde) discussie of dialoog alleen maar zelf aan het woord bent. Laat staan dat u graag naar uzelf luistert. Geef uw gesprekspartner de gelegenheid zijn of haar zegje te doen.
Door goed te luisteren kunt u beter reageren en bijvoorbeeld ook sturen zodat de ander bij het (belangrijkste) onderwerp blijft.
2. Besteed aandacht aan wat mensen zeggen
Het is ronduit respectloos wanneer u in een gesprek ongeïnteresseerd bent naar de ander. Anderen merken dat snel op. Dus het tegenovergestelde, sterke interesse zal u meer respect opleveren. Men zal dezelfde mate van interesse aan u teruggeven.
3. Toon bezorgdheid naar de mensen die het lastig hebben
We hebben er allemaal wel eens last van, een gevoel van ongeduld als we iemand iets zien doen dat we persoonlijk misschien niet zo handig vinden.
Een dergelijke situatie leent zich bij uitstek om u te verontschuldigen voor uw ongeduld en u van uw beste kant te laten zien en de persoon te helpen.
Als de persoon echt onbekend was met de situatie, dan is hij of zij natuurlijk het beste geholpen met de juiste kennis.
U kan helpen door de kennis te delen.
4. Reageer slim op kritiek
Het is een natuurlijke reactie om op kritiek te reageren met kritiek. Maar daar bereikt u (en de ander) niets mee.
Houd uzelf in. Luister. Probeer niet primair te reageren vanuit emotie maar goed te luisteren naar wat de ander precies zegt of bedoelt.
Kritiek is meestal niet voor niets en kan waardevolle informatie voor u bevatten om iets een volgende keer beter te doen.
Ook als de kritiek echt niet van toegevoegde waarde is, wees opmerkzaam voor spanning en emotie, daar heeft u op de lange termijn veel meer aan.
Respect geven is respect krijgen
Succes zit hem in de wisselwerking. Respect geven is respect krijgen. Blijf weg van het (negatief) beoordelen van anderen. Laat iedereen liever leren van elkaar, geef constructieve feedback. Op die manier zal voor iedereen het respect en succes toenemen.
Rapport werkgeluk
Hoe gelukkig zijn Nederlandse professionals eigenlijk in hun werk? Welke factoren zijn volgens hen cruciaal voor geluk op de werkvloer? En in hoeverre zijn deze factoren doorslaggevend in de keuze voor een nieuwe baan?Onderzoek stress op de werkvloer
Hoe gaan managers om met stress bij hun medewerkers? Herkennen ze de signalen? Praten ze erover? En wie is verantwoordelijk voor het bespreken ervan?