Blijven leren én investeren in leren tijdens een crisis, zoals COVID-19, is key
Leestijd: 4 minuten | Door: Nigel Heap - Regional Managing Director EMEA and UK&I
We weten allemaal dat deze pandemie iedereen - regeringen, organisaties en individuen – heeft verrast. Velen van ons zijn van de ‘crisisfase’ nu overgegaan naar een ‘nieuw normaal’. Terwijl we het hobbelige pad volgen, is het de moeite waard om in gedachten te houden dat sommige van de negatieve langetermijneffecten van de pandemie niet onverwacht zijn en kunnen worden beperkt.
Niet investeren in leren zal de doorstroming van talent en toekomstige groei schaden
Bij velen staat de financiële crisis van 2008 nog in het geheugen gegrift - de lessen die we toen trokken zijn nog vers en actueel. De ervaring van organisaties die er veerkrachtig uitkwamen, biedt voorbeelden voor de leidinggevenden van vandaag: welke maatregelen moeten worden genomen om groei op de lange termijn te waarborgen? Het dient ook als een goede herinnering om ervoor te zorgen dat we geen fouten herhalen - zoals het niet meer stimuleren van blijven leren.
Niet investeren in leren heeft langdurige gevolgen voor de talentenpool in uw organisatie. In de afgelopen jaren hebben veel sectoren de nawerking gevoeld van het gebrek aan investeren in opleiding en ontwikkeling. Werkgevers die tijdens de laatste recessie hebben bezuinigd op opleiding, werden - en worden eigenlijk nog steeds- geconfronteerd met een chronisch tekort aan geschoolde arbeidskrachten en hebben daardoor niet altijd kunnen profiteren van kansen.
Niet investeren in leren heeft langdurige gevolgen voor de talentenpool in uw organisatie. In de afgelopen jaren hebben veel sectoren de nawerking gevoeld van het gebrek aan investeren in opleiding en ontwikkeling. Werkgevers die tijdens de laatste recessie hebben bezuinigd op opleiding, werden - en worden eigenlijk nog steeds- geconfronteerd met een chronisch tekort aan geschoolde arbeidskrachten en hebben daardoor niet altijd kunnen profiteren van kansen.
Blijven leren is van cruciaal belang
In tijden van grote veranderingen is blijven leren van cruciaal belang. Als we willen dat onze organisaties klaar zijn voor de toekomst, moeten de vaardigheden van onze medewerkers relevant blijven en moeten we ervoor zorgen dat ze de skills hebben om zich aan te passen en productief te zijn. Door te investeren in leren, ontwikkeling en opleiding hebben organisaties en medewerkers niet alleen de kennis en kunde om bij te blijven, maar ook om te gedijen in een snel evoluerende arbeidsmarkt.
Helaas werd bij veel organisaties het item opleiding van de prioriteitenlijst geschrapt in een poging om kosten te verminderen. En in sommige gevallen is het item opleiding nog steeds niet terug op de agenda gezet. Het zijn juist deze bedrijven die actie moeten gaan ondernemen. Ze lopen niet alleen het risico dat ze niet snel genoeg kunnen schakelen wanneer de markt terugkeert naar normaal, maar ze riskeren ook een niet betrokken personeelsbestand en zullen moeite hebben om het talent aan te trekken dat ze nodig hebben.
Kansen om bij te leren en zich te ontwikkelen zijn elementen die meespelen voor potentiële werknemers bij het overwegen van een nieuwe baan. Het is iets waar de meeste kandidaten tijdens het sollicitatiegesprek naar vragen en het is ook iets dat de meeste werkgevers beweren hun medewerkers aan te bieden. Levenslang leren en de mogelijkheid tot bijscholing zijn niet langer voorbehouden aan enkel jonge, startende werknemers. Meer en meer ervaren professionals zijn zich bewust van de impact van de digitale transformatie en hoe snel hun vaardigheden moeten blijven evolueren om gelijke kansen te houden.
Niet investeren in leren en ontwikkeling heeft dus negatieve gevolgen voor toekomstige beschikbaarheid, aantrekking en behoud van talent, maar ook voor de huidige innovatie en bedrijfsgroei.
Dit leidt tot de vraag:
Wat kunnen organisaties doen om een positieve leercultuur op te bouwen?
1. Blijven leren kan niet zomaar worden overgelaten aan uw medewerkers
Het is een beetje te makkelijk om te suggereren dat levenslang leren uitsluitend de verantwoordelijkheid van een individuele medewerker is, maar dit is echter maar een deel van de puzzel.
In plaats daarvan moeten leidinggevenden goed kijken waar er een tekort is aan vaardigheden binnen hun eigen organisatie, en de ontwikkeling van hun team daarop afstemmen. Denk vooral vooruit: u weet nu waar de tekorten zitten op het vlak van vaardigheden, maar zal dat nog hetzelfde zijn over twaalf maanden of vijf jaar? Stem vervolgens de leer- en ontwikkelingsprogramma's af op dit grotere plaatje.
In plaats daarvan moeten leidinggevenden goed kijken waar er een tekort is aan vaardigheden binnen hun eigen organisatie, en de ontwikkeling van hun team daarop afstemmen. Denk vooral vooruit: u weet nu waar de tekorten zitten op het vlak van vaardigheden, maar zal dat nog hetzelfde zijn over twaalf maanden of vijf jaar? Stem vervolgens de leer- en ontwikkelingsprogramma's af op dit grotere plaatje.
2. Flexibiliteit bij trainingen
Bovendien moeten leidinggevenden kijken naar de manier waarop ze hun personeel opleidingsmogelijkheden bieden. Opleiding (en zeker in tijden van social distancing) hoeft niet automatisch te betekenen dat men een hele dag in een vergaderzaal moet doorbrengen. In plaats daarvan moet de opleiding flexibel en virtueel zijn. Het moet passen bij de manier waarop uw medewerkers werken en willen blijven leren, en het moet voldoende aanpasbaar zijn om aan ieders individuele leervoorkeuren te voldoen.
Met nieuwe technologie en cloud-based e-learningplatformen, zoals Hays Learning, kunnen medewerkers opleidingen volgen waar en wanneer ze maar willen, op de manier die het beste bij hen past. De interesse bij de medewerkers is er, dus organisaties zouden moeten nadenken over welke online trainingsplatformen het beste bij het team passen.
3. Vertel over uw eigen leertraject
Het is van vitaal belang dat u ervoor zorgt dat deze leermogelijkheden toegankelijk en zichtbaar zijn, en vooral dat u ze ook aanmoedigt. Heel vaak bieden werkgevers enkele leermogelijkheden aan, maar zijn de medewerkers er niet van op de hoogte en worden ze niet benut.
Start al met promoten van deze mogelijkheden bij het wervingsproces van nieuwe medewerkers, en zorg er tevens voor dat iedereen in uw organisatie ervan gehoord heeft.
Benadruk voortdurend het belang van blijven leren, niet alleen voor de groei van het bedrijf, maar ook voor de loopbaanontwikkeling en zelfs de loopbaantevredenheid van individuele medewerkers. Hier moeten de leidinggevenden het voortouw nemen: wees open over uw eigen bijscholingstraject. Laat uw medewerkers zien dat u uw eigen leerproces en ontwikkeling serieus neemt en u zult uw team inspireren om ook te investeren in leren.
Schrijf uw team vandaag nog kosteloos in voor Hays Learning en help uw mensen met blijven leren en zich aan te passen aan nieuwe manier van werken.
Ik heb een vacature
Wij geloven dat de juiste kandidaat een organisatie kan veranderen.