EMPLOYER BRANDING
DE VOORDELEN VAN EEN STERK WERKGEVERSMERK
In de continu innoverende digitale wereld zijn organisaties genoodzaakt om alle mogelijke middelen in te zetten om de juiste kandidaat te bereiken. Als expert op gebied van recruitment biedt Hays u een breed palet aan digitale oplossingen om zodoende de juiste kandidaat voor uw wervingsbehoefte te bereiken.
Wat is Employer Branding?
Om de meerwaarde van een goede Employer Branding-strategie te kunnen beschrijven, moet eerst duidelijk zijn wat eronder wordt verstaan.
Employer Branding kan het beste worden samengevat als de wijze waarop een organisatie invulling geeft aan de manier waarop het de beste werknemers aantrekt, behoudt en hoe het te boek staat bij haar klanten.
De reputatie als werkgever, de meerwaarde voor de werknemers en de manier waarop dit naar buiten toe wordt uitgedragen zijn hierbij van vitaal belang. Maar hoe wordt dit op de juiste manier naar alle stakeholders gecommuniceerd?
Wat zijn de voordelen van een sterk werkgeversmerk?
Een sterk werkgeversmerk zorgt voor een positieve publieke en algemene opinie over uw bedrijf en juist dat maakt het steeds aantrekkelijker voor potentiële werknemers om bij het bedrijf te komen werken.
Daarnaast maakt goede Employer Branding direct duidelijker aan kandidaten met wat voor organisatie ze te maken hebben. Dit maakt het mogelijk om al snel een ‘culturele fit’ te kunnen ontdekken. Er zijn zowel interne als externe voordelen te behalen:
Externe voordelen van Employer Branding
- Wervingstijd wordt verkort
- Latent en actief werkzoekenden worden bereikt
- Sollicitanten zijn van hogere kwaliteit
Interne voordelen van Employer Branding
- De betrokkenheid van werknemers wordt verhoogd
- De motivatie van werknemers wordt verhoogd
- De wervingskosten worden gereduceerd op lange termijn
Employer Branding is enorm van belang, ongeacht de identiteit van de organisatie. Of het nu gaat om een jong IT-bedrijf dat op zoek is naar een zeer schaarse Cybersecurity-specialist of om een producent die op zoek is naar de ideale Customer Representative: een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat de juiste match sneller gemaakt kan worden.
Het aantrekken van de beste kandidaten is niet het enige voordeel dat een sterk werkgeversmerk met zich meebrengt. Het zorgt er ook nog eens voor dat huidige werknemers langer bij de organisatie blijven werken en dat de publieke opinie over het bedrijf nog positiever wordt.
Wanneer is het tijd om Employer Branding naar een hoger niveau te tillen?
Employer Branding is dus een waardevolle tool die ervoor kan zorgen dat de beste kandidaten worden aangetrokken. Maar welke signalen geven aan dat de Employer Branding inderdaad beter moet worden aangepakt? We onderscheiden hierbij de volgende signalen:
- Uw bedrijf krijgt überhaupt te weinig sollicitaties op vacatures binnen
- Uw bedrijf krijgt voor een bepaalde afdeling/functie te weinig sollicitaties
- Uw bedrijf krijgt te weinig kwalitatieve sollicitaties
- Uw bedrijf heeft weinig volgers op sociale media
- Uw bedrijf wil een imagoverandering maken
- Uw bedrijf heeft te weinig naamsbekendheid
Hoe kunt u de zichtbaarheid van het werkgeversmerk verhogen?
Door een innovatieve en strategische aanpak worden zowel latent als actief werkzoekenden bereikt en tilt u de ‘Employer Brand Value’ naar een hoger niveau. Middels Social Media Recruitment, Content Marketing Campagnes, Video Campagnes en een ‘Werken bij’-site kan het bedrijf in kwestie ervoor zorgen dat de merkidentiteit optimaal wordt uitgestraald met alle gevolgen van dien.
Om een hogere ‘Employer Brand Value’ te bereiken kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de creativiteit die past binnen de merkidentiteit van uw organisatie en kan er een data gedreven, geoptimaliseerde recruitment-campagne worden ontwikkeld.
Mocht u er reeds van overtuigd zijn dat een sterk werkgeversmerk inderdaad meerwaarde heeft voor de organisatie, neem dan gerust eens contact op om meer te weten te komen over wat Hays u kan bieden.