Gezond op afstand?onderzoek naar welzijn medewerkers
De uitdagingen
Veel werkgevers en werknemers worstelen tijdens de pandemie met hun mentale gezondheid. Door de lockdown hebben ze opeens veel minder sociaal contact met anderen, en veel mensen kampen met gevoelens van eenzaamheid. Dit geldt voor werknemers op alle treden van de carrièreladder.
Uit onderzoek bleek dat 32 procent van de managers in Polen hun geestelijke gezondheid achteruit voelden gaan, als gevolg van de pandemie. Maar problemen met de menatale gezondheid is niet alleen een probleem in Polen of uniek voor managers; 37 procent van de werknemers wereldwijd geeft aan dat de pandemie een negatieve invloed heeft op hun geestelijke gezondheid, waarbij 42 procent zegt dat hun werkgever hen geen ondersteuning heeft geboden.
Deze mentale gezondheidsproblemen kunnen gedeeltelijk worden opgelost met welzijnsprogramma's, maar nog niet alle organisaties gebruiken die. Slechts 38 procent van de respondenten in China zei dat hun organisatie over een welzijnsprogramma voor werknemers beschikt.
Het goede nieuws
Ondanks de negatieve invloed die de pandemie heeft op de geestelijke gezondheid van mensen, lijken werknemers er weer bovenop te komen. Vóór de pandemie gaf 84 procent van de werknemers in de VS aan zich over het algemeen goed te voelen. Tijdens de eerste paar maanden van de pandemie daalde dat cijfer tot 66 procent, maar nu is het weer gestegen naar 70 procent. Het is nog niet terug op hetzelfde niveau als voor de pandemie, echter is het een goed teken dat steeds meer mensen zich weer beter beginnen te voelen.
Dat er toch ook werkgevers zijn die steeds meer aandacht besteden aan het bestrijden van geestelijke gezondheidsproblemen blijkt uit gegevens uit Australië en Nieuw Zeeland. Daar zegt bijna driekwart van de werkgevers dat de aandacht voor geestelijke gezondheid en welzijn matig tot aanzienlijk is toegenomen, sinds de uitbraak van Covid-19. 51 procent van deze werkgevers verklaart ook dat de geestelijke gezondheid en het welzijn van medewerkers een van de huidige prioriteiten is. Alleen het beschermen van banen is iets belangrijker voor hen, met 53 procent van de organisaties die dit als een van hun prioriteiten vermelden.
Als het gaat om veerkracht ten aanzien van de uitdagingen van de pandemie, blijkt dat in de VS werknemers veerkrachtiger zijn dan hun werkgevers denken dat ze zijn. Uit ons onderzoek blijkt dat 28 procent van de bedrijven in de VS vond dat hun werknemers productiever waren geworden, terwijl bij de werknemers zelf 45 procent dat vond. En hoewel slechts 20 procent van de organisaties vond dat het moreel van hun werknemers was gestegen, vond bij de werknemers 29 procent dit.
Bij Hays weten we hoe belangrijk het is om prioriteit te geven aan het welzijn van werknemers. Yvonne Smyth, Group Head of Equality, Diversity and Inclusion zei er het volgende over: "Het welzijn van werknemers is nog nooit zo belangrijk geweest voor de bedrijfswereld. Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid (en de mogelijkheid) om tijd vrij te maken om inzicht te krijgen in de welzijnsbehoeften van hun werknemers. Ook na de pandemie moeten ze het welzijn van werknemers bovenaan de agenda laten staan, te beginnen met het ontwerpen en toepassen van proactieve, inclusieve en holistische welzijnsstrategieën die werknemers toegang bieden tot passende en relevante middelen. Organisaties moeten hun mensen ook aanmoedigen en in staat stellen om verantwoordelijkheid te nemen voor de verbetering van hun eigen welzijn."
Welzijn medewerkers - de kansen
Naast alle uitdagingen biedt Covid-19 gelukkig ook een aantal kansen, zoals die voor werkgevers die het beste talent willen aantrekken en behouden. Uit ons onderzoek blijkt dat 71 procent van de werknemers aangaf dat deel uitmaken van een organisatie die waarde hecht aan het welzijn van haar werknemers, voor hen belangrijker is geworden sinds de uitbraak van de pandemie. Jammergenoeg zegt slechts 34 procent dat hun organisatie dat momenteel doet, terwijl 75 procent vindt dat hun organisatie dit zou moeten doen. Hier ligt voor sommige organisaties dus een kans.
In Australië hebben we onderzocht wat werknemers precies willen van hun werkgever als het gaat om geestelijke gezondheid en welzijn, met deze top drie als resultaat.
- Transparante en regelmatige communicatie
55 procent van de respondenten vindt dat dit een prioriteit van werkgevers moet zijn. Tijdens de pandemie moesten organisaties een andere manier van communiceren bedenken, omdat veel mensen plots thuis moesten werken. Een goede communicatie met uw werknemers kan moeilijk zijn als u ze niet elke dag persoonlijk ziet, maar het is van cruciaal belang om ze betrokken en op de hoogte te houden van wat er in het bedrijf gebeurt.
- Luisteren naar de stem van alle werknemers
45 procent van de werknemers wil dat hun stem en die van al hun collega's wordt gehoord. Het zijn moeilijke tijden, en iedereen ervaart deze anders. Daarom is het belangrijk dat leiders luisteren naar hoe elk van hun werknemers zich voelt, geïnteresseerd zijn in het welzijn van medewerkers, en hoe zij een toegevoegde waarde kunnen zijn.
- Meer opleiding en bijscholing
Zoals reeds vermeld, creëert deze pandemie een heleboel nieuwe uitdagingen, en nieuwe uitdagingen vragen om nieuwe vaardigheden. Daarom vindt 35 procent van de werknemers dat hun organisaties er prioriteit van moeten maken hen meer opleiding en bijscholing te bieden.