Directe feedback op de werkvloer is nuttig, maar formele beoordelingsgesprekken zijn onmisbaar

Onlangs was het een hot topic: directe feedback op de werkvloer. Collega’s die elkaars functioneren beoordelen, desnoods bij de koffieautomaat. Er was een groot aantal voorstanders te horen van deze laagdrempelige vorm van terugkoppeling, waar in beginsel natuurlijk wat voor te zeggen valt.

Beoordelingsgesprekken - Hays.nl
Leestijd: 2 minuten | Door Hays HR

We leven nu eenmaal in een tijd waarin we open en eerlijk geacht worden te zijn en daar ook een automatische neiging toe hebben. Neem social media, waar we met een groep mensen - en soms zelfs met de rest van de wereld - delen waar we mee bezig zijn, wat we leuk vinden en ook wat we minder vinden.

In de discussie rond directe feedback gingen hier en daar zelfs stemmen op om de jaarlijkse, traditionele, beoordelingsgesprekken maar af te schaffen.

Ze worden als tijdrovend gezien en bovendien is de realiteit dat veel managers die geacht worden de gesprekken te initiëren en voeren, er tegenop zien. Het geven van opbouwende feedback - en zeker van kritiek - wordt als lastig ervaren, niet zelden omdat managers vrezen dat dit demotiverend werkt, maar soms ook gewoon omdat mensen nu eenmaal aardig gevonden willen worden.

Het afschaffen van een jaarlijks, oppervlakkig beoordelingsgesprek waar eventuele gevoelige of lastige thema’s worden vermeden is inderdaad een goed plan. Daar schiet niemand wat mee op. Het voeren van meerdere inhoudelijke, goed voorbereide gesprekken waar managers vol zelfvertrouwen ingaan en zelfs naar uitkijken, is echter zeer aan te raden. 

Een enkel gesprek met een terugblik op het jaar is nu eenmaal onvoldoende om optimaal invulling te geven aan talentontwikkeling. Dat is immers een ongoing proces, waarbij het bijzonder nuttig is om met regelmaat stil te staan bij iemands vooruitgang, verbeterpunten en kansen. Als zo’n gesprek op de meest effectieve manier wordt gevoerd is er overigens sprake van een dialoog en niet van een eenzijdig commentaar door een van de aanwezigen. In die opzet krijgt ook de manager eerlijke feedback over zijn of haar functioneren.

Een beoordelingsgesprek is niet een afstandelijke manier om aan dossiervorming te doen, maar een manier om prestaties op individueel niveau te verbeteren, ervoor te zorgen dat medewerkers optimaal plezier hebben in hun werk en uiteraard om ervoor te zorgen dat de onderneming als geheel beter presteert. Directe feedback kan nuttig zijn, maar moet niet dienen als afleidingsmanoeuvre om onder beoordelingsgesprekken uit te komen.

Lees hier meer managementtips of scroll door al onze blogs.

When you need the right talent, we have the expertise to help

Register your vacancy (non-binding)

Get in touch for a free consultation

  •  
     By submitting this form you indicate that you are aware of our privacy policy that explains what we do with your personal data.

Follow us on social media

Follow Hays on LinkedIn - Hays.be
Follow Hays on Facebook - Hays.nl
Follow Hays on Instagram - Hays.nl