Hoe managet u medewerkers die remote werken?
Leestijd: 2 minuten | Door: Hays Marketing
Door vast te houden aan enkele belangrijke werkwijzen zorgt u voor de juiste team spririt onder de remote werkers. Wij geven u graag enkele tips.
Remote werken – 3 tips om te managen op afstand
1. Geef prioriteit aan persoonlijkheid
Sommige mensen hebben constant lijntje met hun manager nodig om zich zeker en tevreden te voelen. In de beginfase, bij het werven van uw remote team, kunt u hier al rekening houden. Bekijk hier bijvoorbeeld enkel vragen die u kunt stellen aan kandidaten die op afstand zullen gaan werken.
Probeer kandidaten te vinden die goed kunnen communiceren en gemotiveerd, betrouwbaar en onafhankelijk zijn. Bij het zoeken naar de juiste kandidaat moet u evenveel aandacht hebben voor persoonlijkheid als voor kennis en kunde. Het is belangrijk dat u erop kunt vertrouwen dat de individuen hun tijd effectief beheren en om kunnen gaan met de vrijheid van remote werken. Overweeg zelfs voorrang aan persoonlijkheid te geven.
2. Bied mogelijkheden om de communicatie te vergemakkelijken
Bij remote werken is communicatie van het grootste belang. Zorg ervoor dat iedereen toegang tot de juiste tools heeft én weet hoe deze te gebruiken. Met bijvoorbeeld Skype, Yammer of WhatsApp Web blijft iedereen gemakkelijk in contact met elkaar en heeft uw remote team snel toegang tot de informatie die ze nodig hebben.
Moedig uw team altijd aan om zowel met elkaar als met uzelf te communiceren, zodat ze ideeën en ervaringen kunnen uitwisselen (goed en slecht) en het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een groter geheel.
3. Praat niet alleen over werk
Wanneer u praat met medewerkers gaat dit vanzelfsprekend vaak over werk, maar probeer toch ook regelmatig te vragen naar persoonlijke zaken zoals hun interesses buiten werk of lokale gebeurtenissen. Laat zien dat u werkelijk geïnteresseerd bent in de medeweker.
Zeker bij remote werken is het belangrijk om uw teams op persoonlijk niveau te leren kennen. U zult zien dat u een verstandhouding ontwikkelt die bijdraagt aan een hogere werknemerstevredenheid.
Wanneer u een goede verstandhouding kunt opbouwen met mensen die remote werken, zullen zij ook eerder open staan om eventuele problemen die ze hebben met u te delen. Daarnaast stimuleert het een meer op samenwerking gerichte manier van werken.
Het managen van een remote team zal altijd lastig zijn, en misschien duurt het even voor u de voor u beste manier van werken gevonden heeft. Hopelijk kunnen bovenstaande tips u een handje helpen en kunnen u en uw team op een perfecte manier remote werken.