Hoe managet u medewerkers die remote werken?

Een team aansturen is een hele verantwoordelijkheid, zeker als dit team bestaat uit mensen die remote werken. Een goede planning en constante communicatie zijn cruciaal; ze geven richting en zorgen voor een goed teamgevoel.

Remote werken | tips om een remote team te managen - Hays.nl
Leestijd: 2 minuten | Door: Hays Marketing

Door vast te houden aan enkele belangrijke werkwijzen zorgt u voor de juiste team spririt onder de remote werkers. Wij geven u graag enkele tips.

Remote werken – 3 tips om te managen op afstand

1. Geef prioriteit aan persoonlijkheid

Sommige mensen hebben constant lijntje met hun manager nodig om zich zeker en tevreden te voelen. In de beginfase, bij het werven van uw remote team, kunt u hier al rekening houden. Bekijk hier bijvoorbeeld enkel vragen die u kunt stellen aan kandidaten die op afstand zullen gaan werken.

Probeer kandidaten te vinden die goed kunnen communiceren en gemotiveerd, betrouwbaar en onafhankelijk zijn. Bij het zoeken naar de juiste kandidaat moet u evenveel aandacht hebben voor persoonlijkheid als voor kennis en kunde. Het is belangrijk dat u erop kunt vertrouwen dat de individuen hun tijd effectief beheren en om kunnen gaan met de vrijheid van remote werken. Overweeg zelfs voorrang aan persoonlijkheid te geven.

2. Bied mogelijkheden om de communicatie te vergemakkelijken

Bij remote werken is communicatie van het grootste belang. Zorg ervoor dat iedereen toegang tot de juiste tools heeft én weet hoe deze te gebruiken. Met bijvoorbeeld Skype, Yammer of WhatsApp Web blijft iedereen gemakkelijk in contact met elkaar en heeft uw remote team snel toegang tot de informatie die ze nodig hebben. 

Moedig uw team altijd aan om zowel met elkaar als met uzelf te communiceren, zodat ze ideeën en ervaringen kunnen uitwisselen (goed en slecht) en het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een groter geheel

3. Praat niet alleen over werk

Wanneer u praat met medewerkers gaat dit vanzelfsprekend vaak over werk, maar probeer toch ook regelmatig te vragen naar persoonlijke zaken zoals hun interesses buiten werk of lokale gebeurtenissen. Laat zien dat u werkelijk geïnteresseerd bent in de medeweker.

Zeker bij remote werken is het belangrijk om uw teams op persoonlijk niveau te leren kennen. U zult zien dat u een verstandhouding ontwikkelt die bijdraagt aan een hogere werknemerstevredenheid.

Wanneer u een goede verstandhouding kunt opbouwen met mensen die remote werken, zullen zij ook eerder open staan om eventuele problemen die ze hebben met u te delen. Daarnaast stimuleert het een meer op samenwerking gerichte manier van werken.

Het managen van een remote team zal altijd lastig zijn, en misschien duurt het even voor u de voor u beste manier van werken gevonden heeft. Hopelijk kunnen bovenstaande tips u een handje helpen en kunnen u en uw team op een perfecte manier remote werken.

Meer tips voor thuiswerksituaties

Ik heb een vacature

Wij geloven dat de juiste kandidaat een organisatie kan veranderen.
 

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek

  •  
    Door dit formulier in te vullen bevestigt u dat u op de hoogte bent van ons Privacybeleid waarin wordt uitgelegd wat we met uw persoonlijke gegevens doen.

     

Volg Hays op social media

Follow Hays on LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.nl
Volg Hays op Instagram - Hays.nl