IN VIJF STAPPEN EEN LINKEDIN AANBEVELING SCHRIJVEN
Met de stappen hieronder kunt u binnen de tien minuten een perfecte LinkedIn-aanbeveling schrijven.
VIJF TIPS VOOR HET SCHRIJVEN VAN EEN LINKEDIN-AANBEVELIN
1. BEGIN MET EEN PAKKENDE EERSTE ZIN
Net zoals bij een artikel, wilt u met de eerste zin van uw LinkedIn-aanbeveling de aandacht van de lezer trekken, het doel is namelijk dat de aanbeveling gelezen wordt. Ideaal gezien gaat deze zin over hoe goed de persoon het heeft gedaan. Wees hier wel voorzichtig mee en overdrijf dit niet, schrijf bijvoorbeeld:
“Niet veel mensen hebben de kans om een manager te hebben die ook nog als coach en mentor werkt, gelukkig is … zo’n iemand.” of
“Inspirerend en motiverend, dat is wat er in mij opkomt als ik … zou beschrijven.”.
2. BESCHRIJF JULLIE RELATIE
De volgende stap is om aan te geven wat de relatie is tussen jullie. Waar hebben jullie samen aan gewerkt en hoe lang kennen jullie elkaar. Hier hoeft u geen uitgebreid verhaal van te maken. Het is voornamelijk belangrijk om te laten zien dat u gekwalificeerd bent om de aanbeveling te schrijven. Zoals:
“Ik had het plezier om meer dan twee jaar te mogen werken met … bij …, in veel verschillende projectteams.” of
“Ik heb … aangenomen om als interim … aan de slag te gaan bij …, en zij heeft deze taak van zes maanden fantastisch afgerond.”.
3. DEEL DUIDELIJK DE COMPETENTIES
Als u iemand aanbeveelt, dan is de kans groot dat u een positief gevoel hebt over deze persoon. Het is belangrijk om dit zo kort mogelijk te formuleren, om de boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen. Denk aan één of twee zaken die deze persoon beter of anders doet dan iemand anders. En houd de eventueel nieuwe functie waar iemand op gaat solliciteren in uw achterhoofd, bij het schrijven van een LinkedIn-aanbeveling.
“… zijn vermogen om met meerdere projecten tegelijkertijd bezig te zijn was knap om te zien. En tegelijkertijd maakte hij ook een groot verschil in de productiviteit binnen het team.” of
“Het was altijd bijzonder om te zien hoe … binnen een groep mensen aan boord kreeg voor haar ideeën, zelfs wanneer veel mensen het niet eens leken te zijn.”.
4. VOEG WAT PERSOONLIJKHEID TOE
Laten we eerlijk zijn, het is belangrijk dat de hard skills matchen met een functie. Echter is het tegenwoordig steeds belangrijker dat iemand de juiste soft skills heeft een fijn is om mee samen te werken. Breng dus wat persoonlijkheid in de aanbeveling. Wees hier wel formeel in, zoals:
“Het maakte niet uit hoe gespannen iedereen was voor een meeting, … zorgde toch altijd voor een lach.” of
“Om de maandag goed te beginnen zorgde … altijd voor een kop koffie en een heerlijk stukje taart tijdens onze meeting.”
5. EINDIG UW AANBEVELING STERK
Het is nu de taak om de aanbeveling zo sterk mogelijk te eindigen. Denk aan een kort, maar krachtig einde:
“… zou een toevoeging zijn voor het team” of
“Elke werknemer zou blij zijn met een manager als …”
Met deze vijf stappen kunt u een perfecte LinkedIn-aanbeveling schrijven. Het schrijven duurt niet lang, en u zal iemand er een groot plezier mee doen.
Wilt u advies over solliciteren & social media, of wilt u managementtips lezen?