Optimaliseer de candidate journey
Met een verbeterde 'candidate journey' zullen waarschijnlijk niet alle problemen met betrekking tot de werving opgelost worden, wél zullen er meer mensen solliciteren en minder mensen afhaken.
Wat is de candidate journey?
Kandidaten doorlopen meerdere stappen in de candidate journey, voordat zij solliciteren bij een bedrijf. De candidate journey (ofwel de sollicitantenreis van een kandidaat) omvat alle contactmomenten die kandidaten hebben bij een organisatie. Dit begint bij het zoeken naar een baan (bewust en onbewust) tot de onboardingsfase.
De kandidaat maakt vaak eerst al een keuze voor bedrijf en/of functie, voordat zij in de sollicitatiefase terecht komen. Het is belangrijk om te begrijpen door welk proces kandidaten heengaan, dit helpt u om te zorgen dat de kandidaat niet voortijdig afhaakt.
De fasen van de candidate journey - met nuttige tips
1. Voorbereidings- en wervingsfase
De candidate journey start vaak onbewust voor kandidaten. Uit recent onderzoek blijkt dat maar 12% van de mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan, dit actief en bewust doen. De overige 88% staat open voor een nieuwe baan, maar is hier dus niet bewust mee bezig.
Voor een kandidaat is het tijdens deze oriëntatiefase belangrijk om te weten waar het bedrijf voor staat, wie er werken en wat hun mening is over het bedrijf. Hoe beter de kandidaat zich herkent in het beeld dat u schetst, hoe groter de kans is dat er gesolliciteerd wordt.
Verhoog uw vindbaarheid en zichtbaarheid en zorg dat u makkelijk benaderbaar bent, bijvoorbeeld via een chat functie. Daarnaast is het belangrijk om aanwezig te zijn op de dezelfde kanalen als de doelgroep, van carrière events tot sociale media, van Glassdoor tot de juiste vacatureplatforms.
Besteed aandacht aan de vacaturetekst
Ook de vacaturetekst is een weergave van uw organisatie en geeft de kandidaat een gevoel bij het bedrijf. Wij geven enkele tips voor het schrijven van een aantrekkelijke vacaturetekst. Wanneer u de vacature op een speciale ‘werken bij’ website plaatst, heeft u een krachtige tool om het juiste talent te bereiken.
2. Selectiefase
In deze fase is de kandidaat overtuigd van de functie en/of organisatie en gaan zij solliciteren.
Het gaat nu om de beleving van de kandidaat: is het makkelijk voor een kandidaat om te solliciteren, wordt er open gecommuniceerd, is er transparantie over het verdere proces en hoe snel verloopt dit? Maak tijdens uw gesprekken echt contact, door persoonlijk te zijn en interesse te tonen.
Een aantal praktische tips, indien mogelijk, om het nog leuker te maken voor een kandidaat:
- laat zijn of haar naam op het welkomstscherm van uw organisatie verschijnen
- geef een rondleiding door het kantoor en de werkplek
- laat de kandidaat kort kennismaking met het team
- nodig hem/haar eventueel uit voor een vrijdagmiddagborrel
Wanneer u niet verder wil met een kandidaat
Het afwijzen van een kandidaat kunt u ook op een fijne en persoonlijke manier regelen: bel de kandidaat altijd op en geef ze een goede reden van afwijzing. U kunt eventueel nog een kaartje of cadeautje sturen, als bedankje voor de tijd die zij genomen hebben.
Ook als iemand afgewezen is, kan diegene nog als ambassadeur voor uw organisatie optreden.
3. Onboardingsfase
Heeft de kandidaat de sollicitatiefase doorlopen en ja gezegd op de functie, dan gaat u hen een aanbod doen en het contract voor de kandidaat in orde maken.
Zorg dat de informatie in het aanbod duidelijk is, dat er een contactpersoon toegewezen wordt om vragen aan te stellen, dat het een officieel en persoonlijk moment is. Denk aan het sturen of geven van een bloemetje, kaartje, fles champagne o.i.d.
De eerste werkdag is en blijft een spannend moment, onzekerheid en twijfels kunnen hier aan vooraf gaan. Belangrijk is dus dat u de nieuwe medewerker echt welkom heet op de eerste dag.
Denk aan de praktische zaken, zoals een ingerichte werkplek (telefoon, laptop, inlogcodes, pasjes etc.) en een welkomstpakket, bloemetje of kaartje op het bureau.
Maak een kennismakingsrondje langs alle teams en bespreek wat er de komende tijd nog aan komt qua onboardingstraject.
Als de inwerktijd, ofwel onboarding, van een kandidaat 3 maanden duurt, neem deze dan ook mee binnen de candidate journey. Deze tijd is ideaal om met de werknemer te kijken hoe het gaat en eventueel bij te sturen.
Candidate Journey Mapping
Samenvattend, is het slim voor organisaties om de candidate journey in kaart te brengen.
Beschrijf het volledige proces, identificeer hierbij de belangrijkste contactmomenten uit elke fase van de candidate journey en vraag de mening van eigen medewerkers. Zij hebben dit proces doorlopen en weten waar de pijnpunten zitten.
Bekijk uw candidate journey
Wij hebben een gratis tool voor u: de Candidate Journey Mapper. Hiermee krijgt u een visuele weergave van hoe kandidaten uw recruitmentproces ervaren. Met deze aanbevelingen kunt u het recruitmentproces verbeteren en uw werkgeversimago versterken.