Headspace | Een stap in de juiste richting

Het Amerikaanse bedrijf Headspace heeft één missie: de gezondheid en het geluk van mensen overal ter wereld verbeteren. Zij doen dit door programma’s te ontwikkelen die kunnen helpen het ontstaan, en de progressie van psychische problemen te voorkomen. Organisaties die hun technologie gebruiken, zagen een daling van werkgerelateerde burn-outs.

Headspace | Een stap in de juiste richting - Hays.nl
Leestijd: 3 minuten | Verschenen in Hays Journal 19
 
Headspace werd in 2010 opgericht en bood cursussen aan om mensen te helpen met mediteren. Maar de oprichters merkten al snel dat de deelnemers ook thuis toegang wilden hebben tot de lessen. Uit die vraag ontstond een app, die inmiddels meer dan 65 miljoen gebruikers telt in meer dan 190 landen. 

Dr. Megan Jones Bell, Chief Strategy & Science Officer bij Headspace, zoekt naar manieren waarop bedrijven de technologie intern kunnen inschakelen.

“Wat steeds weer aangetoond wordt in onze studies over Headspace, is dat er een consistente afname is van stress”, zegt ze. “Ook bij bedrijven die onze technologie al gebruiken zien we een daling van burn-outs.”

De studies werden uitgevoerd bij onder meer Google en het pharmaceutische bedrijf Roche, waaruit een afname van depressie bleek van 46 procent en een daling van angst van 3 procent.

“En het effect is er niet enkel op angst of depressies, maar ook op de mate waarin mensen zich kunnen focussen”, voegt Jones Bell eraan toe, “en dat is een belangrijke troef voor bedrijven die worstelen met productiviteit.” 
 

Vraag en aanbod

Jones Bell benadrukt dat het van essentieel belang is dat Headspace dezelfde ondersteuning biedt aan haar eigen mensen. Vroeger ging dat om meditatie en mindfulness-routines, maar toen COVID-19 zijn intrede maakte, moesten er vele zaken snel veranderen.

“Enkele dingen die we ingevoerd hebben zijn budget voor een home office, vrijdagen die of meetingvrij zijn of helemaal een vrije dag, en een videocall op maandag met het management zodat ze toegankelijker zijn voor de werknemers.”

Bij alles wat het bedrijf invoert en lanceert, vinden er voortdurend evaluaties plaats om snel te kunnen bijsturen waar nodig. Ook organiseert het focusgroepen met werknemers om te achterhalen waar de nood het hoogst is. 
 
Met COVID-19 maakte een wereldwijde crisis haar intrede. Headspace reageerde daarop door niet enkel intern, maar ook extern meer inspanningen te doen.

“We lanceerden bijvoorbeeld Weathering the Storm; een gratis, speciaal samengestelde collectie van meditatie- en mindfulnessinformatie, om mensen te helpen bij het vinden van ruimte voor zichzelf en om te gaan met de stress van een wereldwijde pandemie”, legt Jones Bell uit.

In het Verenigd Koninkrijk zijn ander concrete voorbeelden: de gratis diensten die Headspace leverde aan medewerkers van de Nationale Gezondheidsdienst en de gratis jaaraccounts voor mensen die (tijdelijk) werkloos zijn. Dat laatste namen ze overigens op in hun Headspace Promise, dat stelt dat alle leden gratis ondersteuning krijgen mochten ze in de toekomst hun werk verliezen.
 

Authenticiteit

Bovenstaande zaken sluiten naadloos aan bij de bedrijfsmissie, maar echte authenticiteit valt of staat met authentiek leiderschap. Bij Headspace betekent dit dat managers de methoden en technieken gebruiken die het bedrijf promoot.

“Voor mij was dat een logische stap”, vertelt Jones Bell. “Ik gebruikte Headspace al drie jaar voordat ik bij het bedrijf ging werken, ik heb het allereerste product dat zijn ontwikkelde gebruikt. Meditatie en mindfulness hebben altijd een belangrijk deel van m’n leven uitgemaakt.”
 

De toekomst volgens Headspace

2020 heeft voor veel mensen ongetwijfeld uitdagingen met zich meegebracht. Maar Jones Bell is optimistisch en denkt dat dit het duwtje in de rug kan zijn dat bedrijven nodig hebben om de ondersteuning van hun werknemers naar een niveau te tillen.

“De algemene bewustwording bij organisaties, rond mentale gezondheid is toegenomen”, zegt ze. “Ze waren er al langer mee bezig, maar de crisis heeft alles in een stroomversnelling gebracht. Ons onderzoek toont dat 89 procent van de werknemers denkt dat hun bedrijf mentale gezondheidszorg moet aanbieden aan hen en hun gezin.”

Volgens haar moeten bedrijven ook zeker rekening houden met de jongere generaties: “Zij zijn vatbaarder voor problemen met de mentale gezondheid. Volgens ons onderzoek lijdt 40 procent van jonge werknemers aan angst en depressie, maar krijgen ze er geen hulp voor.”

Bedrijven moeten volgens haar de stappen die ze nu nemen niet zien als een antwoord op de crisis, maar als iets dat al lang had moeten gebeuren.
 
“Ze moeten begrijpen hoe ze het vertrouwen kunnen winnen van potentiële werknemers en laten zien hoe de bedrijfscultuur mentale gezondheid ondersteunt.”
 
Noot: Dit artikel is een verkorte versie van het artikel ‘Headspace’ in Hays Journal 19. Deze kunt u downloaden om het hele artikel te lezen. 
 

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek

  •  
    Door dit formulier in te vullen bevestigt u dat u op de hoogte bent van ons Privacybeleid waarin wordt uitgelegd wat we met uw persoonlijke gegevens doen.

     

Ik heb een vacature

Wij geloven dat de juiste kandidaat een organisatie kan veranderen.
 

Download de Hays Journal

  •  
  • Met het downloaden van deze Journal geeft u aan op de hoogte te zijn van ons privacybeleid welke uitlegt wat wij met uw persoonsgegevens doen.