Finance profesional; ook uw carrière vraagt om transparantie
Daarbij blijft de vraag in welke mate en op welke manier transparantie precies wordt geïnterpreteerd. In ieder geval heeft de opkomst van transparantie te maken met een wereld waarin mensen risico’s willen beperken en dat onder andere denken te kunnen doen door transparant te zijn over hoe ze zaken doen.
Het creëren van vertrouwen
Niet alleen voor de organisatie is vertrouwen van toepassing. Vertrouwen geldt zeker ook voor het individu. Daarbij hoort de vraag wat de finance professional kan bijdragen aan transparantie en vertrouwen? Want de rol van de financial verandert.
We zien steeds vaker dat, naast de hard skills (bijvoorbeeld kennis over wetgeving, excel of bepaalde ERP), de vraag naar social skills toeneemt. Wat je traditioneel ziet op een cv is dat mensen de hard skills opschrijven, maar daardoor in het cv niet laten zien dat ze een vertaalslag kunnen maken.
Kunnen ze vanuit de hard skill, bijvoorbeeld kennis van Oracle, iets vertalen naar een concreet business inzicht en die vertaalslag maken voor de mensen op de werkvloer of c-level.
Hoe val ik op tijdens mijn sollicitatie?
Op het gebied van transparantie op de arbeidsmarkt is één van de belangrijkste vragen voor de hiring manager; ‘Is de persoon in kwestie niet alleen goed in wat hij of zij zegt of wat hij of zij doet (de hard skills), maar is het ook een persoon die ik kan vertrouwen?’. Mocht de persoon hier komen werken (hetgeen ze ongetwijfeld goed zal doen), is het dan een persoon die met mij meedenkt, mij adviseert, een teamspeler is en in de organisatie niet als een olifant door een porseleinen kast wandelt?
DE ROL VAN DE FINANCIAL VERANDERT; DE VRAAG NAAR SOCIAL SKILLS NEEMT TOE
Dergelijke zaken kan je onder meer door transparantie inzichtelijk maken voor de hiring manager. Zodoende bouw je een gemakkelijkere case om jezelf aangenomen te krijgen.
Integriteit
Wanneer het gaat om het tonen of profileren van uw integriteit zijn er twee dingen belangrijk. Op de eerste plaats is transparantie iets dat u kunt gebruiken om te laten zien dat u ethisch handelt. Aan de andere kant heeft het ook een controlefactor.
Hoe u iets laat zien kan op social media, maar bijvoorbeeld ook in uw omgang met netwerken waarin mensen toch uw reputatie kunnen communiceren aan de volgende persoon die ze spreken. En natuurlijk ook in een brief aan een werkgever of in onderlinge overleggen.