4 trends die de wereld van marketing beïnvloeden

We zijn het er allemaal over eens dat ‘digital’ in de hele organisatie moet doordringen, maar het is juist de marketingafdeling die daarvan op zijn retour is.

4 trends die de wereld van marketing beïnvloeden
Leestijd: 4 minuten | Door Hays Marketing

Het is qua marketing niet (meer) ‘all digital’ wat de klok slaat. Na de grote opmars van digital marketing de afgelopen jaren, gaat het nu om de optimale afstemming van alle klantcontact-punten. Vandaar de term omnichannel marketing. Waarbij digital vaak de drager van de boodschap is. Tegenwoordig is de veel gehoorde quote dan ook: “There is no digital strategy, just strategy in a digital world”. Dat neemt nog niet weg dat juist de digital marketeers met kop en schouders het meest in trek zijn op de arbeidsmarkt.

We gaan niet nu al beginnen met de succesvolle ‘eindejaar lijstjes’ van trends en voorspellingen voor het komende jaar. Toch kijken we vooruit en geven we alvast enkele trends die wij zien in de wereld van werk en marketing:

Soft skills erg in trek

We zien het in uiteenlopende expertisegebieden; soft skills worden een steeds belangrijker vereiste in de werving en selectie van kandidaten. Skills (vaardigheden) als oplossingsgerichtheid, communicatieve vaardigheden, persoonlijkheid en analytisch denken worden in toenemende mate gebruikt om de ene kandidaat te onderscheid van de andere. Maar ook de vraag of de kandidaat wel past bij de afdeling- of bedrijfscultuur is van belang. Stelt u zich voor, wanneer twee kandidaten met hetzelfde niveau van expertise solliciteren, maar een van twee lijkt lastig in de omgang, dan is de keuze vanzelfsprekend snel gemaakt.

Voor zowel werkgever als kandidaat geldt tegenwoordig dan ook de noodzaak om meer aandacht te geven aan het verder ontwikkelen van soft skills.

Content blijft king

Hoewel veel zichzelf respecterende bedrijven er nog géén content marketing strategie op nahouden, is content marketing de belangrijkste term in het huidige marketingveld. Het vorige trendwoord binnen de marketing, ‘storytelling’, was vooral bedoelt om aan te geven wat de inhoud van het merk zou moeten zijn, en om als echt verhaal naar buiten te brengen. De term content marketing is vooral gericht op de inzet van middelen om het verhaal te verspreiden. Hoe we dus de inhoud/story ‘vermarkten’.

Maar wat gebeurt er? Nog te vaak plaatsen zelfs de grootste merken een stroom aan relatief lage kwaliteit van ‘snackable’ content online om snel te scoren. Maar het gaat bij content marketing niet of de boodschap is aangekomen, maar wat de gebruiker er zelf mee doet of kan doen. 

Onze tip: Streef altijd naar kwalitatief hoogwaardige en voor de ontvanger relevante content. En maak veel meer gebruik van het eigen personeel voor de ontwikkeling en distributie van die content. Zij zijn een essentieel middel dat toch vaak genegeerd wordt.

Vraag naar digital skills

We zeiden het al in de inleiding, er is veel vraag naar digital marketeers. Maar daarbij is digital geenszins de enige hard-skill die is vereist voor de functie. Het is altijd een samenstelling van verschillende opties waar een hiring manager uit kiest, zoals; algemene marketingkennis, marketingstrategie of marketinganalyse. Wel voert digital duidelijk de boventoon. Dus wanneer u in de toekomst hogerop wilt komen, dan doet u er goed aan u verder in deze skills te ontwikkelen.

Directeur van Hays IT, James Milligan, merkt op: "De vraag overtreft het aanbod van data wetenschappers, SEO experts en front-end developers om te werken binnen de marketing. De behoefte aan mobiele optimalisatie en sociale integratie heeft met name de rol van front-end developers geëvolueerd. Websites, apps en sociale pagina's zijn digitale 'etalages' voor bedrijven. Die moeten aantrekkelijk, intuïtief, reactief zijn en voortdurend worden beoordeeld op SEO. Marketing en IT-professionals die in dit opzicht nauw samenwerken kan sterk de speed-to-market verhogen, een hogere SEO ranking opleveren en een effectiever eindproduct."

Digitale transformatie

Marketing raakt steeds meer verweven met IT & ITC. Je zou namelijk ook kunnen zeggen dat bijvoorbeeld digital marketing en e-commerce IT-onderwerpen zijn. Met de enorme digitalisering die bij vrijwel alle ondernemingen heeft plaatsgevonden en blijft toenemen, behoort IT eigenlijk tot de kernfuncties van de onderneming. In een interview dat wij onlangs hielden met Erwin Rietbroek, ITC Director Benelux van L’Oréal, stelt hij: “Om in de pas te blijven lopen met ontwikkelingen op digitaal gebied zal een groot deel van de huidige marketeers echt moeten bijscholen. Andersom zal van IT-specialisten steeds vaker gevraagd worden dat zij begrijpen wat de targets en uitdagingen van de marketingafdeling zijn en hoe IT daaraan kan bijdragen of zelfs leidend kan zijn.”

De voordelen van het betrekken van IT in digitale marketingprocessen is duidelijk, maar terwijl de scope van werkzaamheden in zowel de IT als digital marketing groeit, worden professionals in de ene afdeling onder druk gezet om taken die traditioneel toegekend zijn aan de andere, uit te voeren. Zonder projectmanager kan dit in grote organisaties leiden tot fouten en inefficiëntie, en zelfs tot dubbel of tegenstrijdig werk.

Door IT en digitale marketing verder te verenigen, kunnen projecten worden gecoördineerd, budgetten beter worden beheerd en middelen beter worden gebruikt. Met het digitale speelveld als dominant platform voor marketing, lijkt het steeds waarschijnlijker dat marketing en IT nog meer verantwoordelijkheden zullen delen, waardoor de grens tussen de twee afdelingen nog verder wordt vervaagt.

Afsluitend

Bovenstaande trends zijn natuurlijk maar een greep uit de ontwikkelingen die zich voordoen in de wereld van marketing. Wij zullen in toekomstige artikelen zeker nog aandacht besteden aan andere uitdagingen. Wij hopen in ieder geval dat u uw voordeel kunt doen met de informatie uit dit artikel en wanneer u graag vooruitstrevend te werk wilt gaan binnen de marketing, laat het ons dan graag weten

Recruiting now?

We believe the right person can transform your business.
 

Follow us on social media

Follow Hays on LinkedIn - Hays.be
Follow Hays on Facebook - Hays.nl
Follow Hays on Instagram - Hays.nl

Get in touch for a free consultation

  •  
     By submitting this form you indicate that you are aware of our privacy policy that explains what we do with your personal data.