Vijf tips voor een succesvolle IT contractperiode
Wij geven je vijf tips voor een succesvolle contractperiode:
- Krijg de basis onder controle
- Wees zichtbaar
- Soft skills zijn belangrijk
- Documenteer
- Houd je aan je rooster
Krijg de basis op de eerste dag onder controle
Op tijd komen is natuurlijk essentieel om een goede indruk de geven. Wij adviseren ook een goed begrip te hebben van de werkomgeving, nog voordat je begint. Denk daarbij aan; wat is de dresscode van het bedrijf? Hoe werkt het huidige team en het project?
Om die informatie te verzamelen, is het belangrijk om een contactpersoon te hebben bij de organisatie waarvoor je gaat werken. Dat kan iemand anders zijn dan de persoon waarmee je het gesprek had of de persoon die je in dienst heeft genomen. Wij raden altijd aan je contactpersoon de week voordat je begint, op te bellen voor een informeel gesprek, om zo de verwachtingen af te stemmen en om te horen of je iets specifieks mee moet brengen op je eerste dag. Bijvoorbeeld, moet je voorafgaand documentatie doornemen? Moet je je eigen laptop meenemen of krijgt je er een?
Op zo'n moment kun je ook nuttig gebruik maken van de ervaringen van een recruiter als Hays. Wij kunnen je een overzicht van de klant geven, wat je kan helpen een beter beeld te krijgen van de teamsamenstelling, het project, de IT-strategie en de sfeer van de organisatie.
Wees zichtbaar
Zelfs als je op afstand werkt, moet je er hard aan werken om te integreren in jouw nieuwe team. Het is aan te raden om tijdens je inwerkperiode op kantoor aanwezig te zijn, zodat je de mensen persoonlijk kunt leren kennen. Daarnaast adviseert Hays om altijd de moeite te nemen om ten minste eens per maand naar kantoor te komen om opnieuw face-to-face contact te leggen met de mensen. Dat kan het verschil maken wanneer de klant gaat beslissen over de verlengingen van je contract of om je nogmaals aan te nemen voor andere projecten.
Soft skills zijn belangrijk
Net zoals technische expertise, beginnen veel organisaties ook Soft skills te prioriteren in hun contracten. Met goede soft skills, zoals samenwerken, communicatieve vaardigheden en aanpassingsvermogen, kunnen professionals mensen beter begrijpen, motiveren en aansturen. Zo zijn hun teams meer gefocust, productiever en gelukkiger. Een reputatie van goed ontwikkelde soft skills zal je onderscheiden van andere contractors en zal met name nuttig zijn in uitdagende projecten.
Zorg er bijvoorbeeld voor dat je goed luistert naar je klant om hun wensen te begrijpen en hoe je hen daarin het best tegemoet kan komen. Simpele vragen stellen zoals “Waar staat u momenteel met het project?”, “Waar heeft u hulp nodig?” en “Wat vormt een succesvol resultaat van mijn werk?” kan een goede manier zijn om de communicatiekanalen te openen en beiden het beste uit de periode te halen.
Die benadering is ook van toepassing wanneer het gaat over de kleine details van het project. In elk project kom je goede en slechte kanten tegen – en het kan zelfs zo zijn dat je bent ingehuurd om een falend project te redden – maar het gaat je geen vrienden opleveren wanneer je alle voorgaande gebeurtenissen ziet als 'mislukt' (zelfs al is het misschien waar). Een aanpak als "Ik heb respect voor wat u voorheen deed, maar dit is hoe we dit in de toekomst kunnen verbeteren" zal waarschijnlijk veel vruchtbaarder zijn.
Documenteer altijd
Wanneer je aan een nieuw project begint, wil je zoveel mogelijk informatie over processen, templates en databases. Dat wordt misschien niet automatisch aangeboden door je klant, maar je hebt het nodig om je werk naar behoren uit te voeren.
Elke contractor wordt gevraagd een gedegen documentatie te hebben van wat zij hebben gedaan en waar zij nu staan met hun project. Dat betekent dat jouw klant en nieuwe mensen die bij het project komen, na jouw vertrek kunnen werken met wat jij hebt gedaan.
Zelfs als je klant documentatie niet noemt, doe het toch. Je wilt niet dat de klant ineens vraagt naar jouw documentatie, twee dagen voor de afloop van je contract, en dat je dit niet op orde heeft. Dat kan logischerwijs problemen veroorzaken. Natuurlijk kun je dat voorkomen door van meet af aan de verwachtingen over documentatie helder te krijgen.
Houd je aan je rooster
Hays adviseert om alle eventuele vragen over jouw rooster beantwoord te krijgen voordat je aan de slag gaat. Zorg er hierbij ook voor dat het, in het geval van een rooster dat afgetekend moet worden, helder is wie dit doet en wie dit in het geval van afwezigheid overneemt.
Georganiseerd zijn en ervoor zorgen dat je klant alle informatie heeft die ze van jou nodig hebben, zal betekenen dat op tijd uitbetaald krijgen een relatief eenvoudig proces is. Je wilt geen chaos aan het einde van elke maand en ook jouw eigen rekeningen kunnen betalen. Dat zal er ook aan bijdragen dat de klant een goed georganiseerd en efficiënt beeld van jou heeft.
Kortom, een slechte werkman geeft zijn gereedschap altijd de schuld en eerlijk gezegd, als een klant zijn zaken voor elkaar heeft, dan zullen zij proactief al de bovenstaande zaken voorafgaand aan jouw contract met je bespreken. Dat gezegd hebbende, je moet het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken om mee te werken, en voordat ze ontstaan, anticiperen op eventuele problemen zal je zeker bonuspunten en een positieve aanbevelingen opleveren.
Als dit allemaal een beetje overweldigd klinkt, dan kan een ervaren recruiter als Hays je helpen om dit werk op voorhand te doen, zodat je beter voorbereid en zonder stress aan dag één kunt beginnen.
Veelgestelde vragen over IT Contracing
Meer flexibiliteit in jouw carrière?
Voordelen IT Contracting
Veelgestelde vragen contracting
Soft skills binnen IT Contracting
Vind jouw IT Contracting vacature
Is IT Contracting iets voor jou?
Wet DBA Modelovereenkomst
Waarom kandidaten voor Hays kiezen
- ► Wij geven tips en tricks die de slaagkansen van de sollicitatie vergroten
- ► Door onze warme contacten komt je cv altijd bovenop de stapel terecht
- ► Vacatures die nog niet op jobboards te zien zijn, worden onder je aandacht gebracht
- ► Wij doen de onderhandelingen voor je, zoals salariswensen of arbeidsvoorwaarden
Wij zijn trots op
- ► Meer dan 7 miljoen volgers op LinkedIn
- ► Meer dan 50 jaar internationale ervaring