RECRUITMENT OUTSOURCEN
WAAROM EN HOE

Uw recruitment outsourcen doet u niet zomaar

Outsourced recruitmentoplossingen transformeren de manier waarop bedrijven hun vaste en tijdelijke personeelsbestand werven en beheren.

Toegang tot talent, grip op wet- en regelgeving, kostenbesparingen, efficiëntere processen en innovatie zijn veelgehoorde redenen om met een msp, rpo of blended recruitmentoplossing aan de slag te gaan.

U zoekt een betrouwbare partner en een oplossing op maat. Herkennen wat de belangrijkste motivatie is om te outsourcen, een zorgvuldig voortraject en tenderproces en een passende implementatie zijn cruciaal voor het succes en de adoptie van de oplossing door uw stakeholders.

Waarom zou u uw recruitment werkzaamheden uitbesteden?

Waarom zou u uw recruitmentwerkzaamheden uitbesteden, en in welke fase van het proces bevindt uw organisatie zich? 

Kies hieronder de fase waar u meer over wilt lezen

 



STAP 1: ORIËNTATIE

Groeien als organisatie doet u door het juiste talent aan te trekken. Maar de vraag naar bepaalde skills en het aanbod vanuit de Nederlandse arbeidsmarkt matcht niet altijd. Dat leidt direct tot problemen voor bedrijven die willen innoveren en groeien, maar daar niet in slagen met het talent dat beschikbaar is op de arbeidsmarkt. 
 
Het is belangrijk om op recruitmentvlak een langetermijnstrategie hebben. Denk nu al na hoe u als organisatie over vijf jaar bent ingericht: wat met uw flexibele schil? Hoeveel jong talent wilt u aantrekken? Wat met de vergrijzing die eraan komt? Hoeveel procent van uw personeel gaat binnen nu en vijf jaar de organisatie verlaten? Hoe gaat u dat opvangen? 
 
Enerzijds is het van belang dat er een strategie is om het juiste talent aan te trekken, maar net zo belangrijk is het behouden van het juiste talent. Organisaties hebben daarvoor een duurzame oplossing nodig, ook voor flexibel personeel. Bedrijven steken vaak veel tijd en energie in het binnenhouden van vast personeel, Maar voor flexibel personeel laten ze dat soms volledig los. Terwijl ook  in die flexibele schil heel veel kennis en kunde zit. 
 

STAP 2: VOORTRAJECT

Recruitment outsourcen is een strategische keuze. Het is een langetermijnoplossing, dus het is cruciaal om vooraf na te denken over wat u juist wil bereiken. 
 
Er zijn drie redenen waarom organisaties contact met ons opnemen. Een is wet- en regelgeving: meer grip krijgen op de risico’s naar aanleiding van de veranderingen in wet- en regelgeving, zowel nationaal als internationaal. Twee is inzicht hebben in en krijgen op de uitgaven van externe inhuur. En de derde, en de belangrijkste, is meer toegang tot of advies over hoe je het juiste talent uit de markt haalt. 
 
Trek zeker genoeg tijd uit voor het voortraject. Ons advies? Een half jaar tot een jaar. De voorfase bepaalt immers uiteindelijk het succes. 
 
Het voortraject vat u op een gegeven moment samen in een businesscase. Dat is een manier om binnen de organisatie een mandaat te krijgen om het probleem aan te pakken. In de scope die u bepaald heeft, heeft u ook zaken benoemt die voor uw organisatie cruciaal zijn. Welke eisen heb ik echt? Wat wil ik 100 procent terugzien? En welke wensen heb ik? 
 

STAP 3: IMPLEMENTATIE

We zijn nauw betrokken vanaf het begin van de tenderfase en in samenwerking met sales en operations om vanuit de vraag van de klant een goede oplossing uit te werken. 
 
Vervolgens stellen we een duidelijk implementatieplan op, zodat we ook voor de klant inzichtelijk kunnen maken wat we gaan doen en wanneer we dat gaan doen. We werken naar een projectinitiatie, wat uiteindelijk het startpunt is van onze implementatie. Onze benadering is altijd hetzelfde. We werken altijd vanuit de vraag van de klant. Dat betekent dat bij elke oplossing die we bieden, voor elke inhoud, het altijd maatwerk is. De klant staat daarbij steeds centraal.
 
Het eindresultaat van de implementatie is uiteindelijk wat we vooraf met elkaar hebben geïdentificeerd en de oplossing waarvoor we gekozen hebben. En we eindigen de implementatie met een overdracht van die werkzaamheden naar onze collega’s van operations.
 

STAP 4: OPERATIONS

Als de implementatie is afgerond, gaan we over tot de praktijk. We richten aan de voorkant een aantal zaken in samen met de organisatie waarvoor we werken. En aan de achterkant gaan we een aantal zaken waarborgen, zoals compliant werken, grip op kosten en het inrichten van ons vendor management systeem. 
 
We definiëren steeds een aantal fundamenten die we laten terugkomen in onze dienstverlening. Zo is er een klanttevredenheidsonderzoek waarin we peilen hoe onze dienstverlening wordt ervaren en op basis van die perceptie proberen we de dienstverlening continu naar een hoger niveau te trekken. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we werken met rapportages. We willen onze beslissingen en stappen staven op basis van feiten. En we werken met een vendor management systeem. We hebben dus ook in kaart hoe onze leveranciers presteren. 
 
Het allerbelangrijkste zijn de personen die het uiteindelijk gaan uitvoeren. Onze medewerkers worden echt onderdeel van onze klant. Ze moeten passen bij de cultuur van de klant, zodat ze doen waar ze gelukkig van worden. Want enkel zo kunnen ze het beste uit zichzelf halen en de best mogelijke resultaten behalen.

Optimaliseer uw wervingsproces met uitbesteding

 
Heeft u moeite om de juiste talenten voor uw bedrijf te vinden? Onze uitbestedingsdiensten voor werving kunnen u helpen tijd en middelen te besparen. Wij zorgen ervoor dat u de beste kandidaten krijgt, terwijl u zich kunt concentreren op waar u het beste in bent.
 

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek

  •  
    Door dit formulier in te vullen bevestigt u dat u op de hoogte bent van ons Privacybeleid waarin wordt uitgelegd wat we met uw persoonlijke gegevens doen.

     

Volg Hays op social media

Follow Hays on LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.nl
Volg Hays op Instagram - Hays.nl