Carrièretips voor Life Sciences professionals
Life Sciences is een sector van kansen en groei. Een levendige branche met bedrijven in diverse soorten en maten: van startups, tot MKB en grote corporate organisaties.
De sector is het afgelopen decennium sterk gegroeid. Naast de meer traditionele werkplekken op bijvoorbeeld universiteiten of onderzoeksinstituten, is nieuwe werkgelegenheid ontstaan in het bedrijfsleven. Diverse industrieën doen serieus onderzoek om te blijven innoveren en nieuwe producten te ontwikkelen. Producten die dankzij patenten vaak veel waard zijn.
En het vakgebied wordt niet alleen breder, er worden ook nieuwe competenties gevraagd van de mensen die er werken. Life Sciences is van oorsprong bètabranche, maar sociale en communicatieve vaardigheden worden ook in deze sector steeds belangrijker.
Dit brengt voor slimme professionals nieuwe kansen.
3 carrièretips voor professionals in Life Sciences
1. Combineer academische en industriële ervaring
Van oorsprong is de Life Sciences een academische wereld. Kennis is nog altijd een belangrijke kracht.
Maar ook het bedrijfsleven doet echt mee in de sector. Van grote ondernemingen in farmaceutische producten tot slimme startups in medical devices.
Professionals doen er goed aan om zich zoveel mogelijk in beide werelden te begeven. Studenten kunnen bijvoorbeeld een stage bij een bedrijf doen en specialisten die al langer werkzaam zijn, kunnen eens overstappen naar een speler op het andere veld.
Wie ook industriële ervaring op het cv kan tonen, wordt gezien als zeer waardevol.
2. Werk aan sociale en communicatieve vaardigheden
Professionals binnen Life Sciences zijn in de eerste plaats intrinsiek gemotiveerd. Mensen met inhoud. Een flink deel kan worden getypeerd als introvert. Niets mis mee.
Maar in de huidige wereld waarin we steeds meer samenwerken, zowel binnen de eigen organisatie als met partners in de buitenwereld, worden de zogenaamde soft skills steeds belangrijker.
Wie bovenop kennis en inhoud deze skills kan toevoegen, heeft direct een scala aan mogelijkheden. Dan kan een carrière in het lab bijvoorbeeld worden gevolgd door een commerciële rol of in projectmanagement.
Een groot voordeel: werken aan sociale en communicatieve vaardigheden is voor bijna iedereen mogelijk.
3. Positioneer jezelf helder en duidelijk, ook online
Wie wil bouwen aan zijn of haar carrière praat regelmatig met spelers in de markt: recruiters, andere bedrijven of collega-professionals. Zorg dat je een kort, helder en duidelijk verhaal hebt en in staat bent om in hoofdlijnen te vertellen wat je doet. Trap niet in de valkuil van details, wanneer je je verhaal vertelt, maar wees wel specifiek.
Zorg dat je profiel op LinkedIn actueel is en licht duidelijk toe wat jouw werk inhoudt. Het enkel vermelden van je functie is onvoldoende; laat ook zien wat je doet. Welke projecten heb je gedaan en wat was jouw specifieke bijdrage?
Dat maakt het makkelijker voor recruiters om je online op te merken. Veel professionals in de sector van Life Sciences vertellen of te weinig (alleen functienaam) of teveel (een brij aan details die buitenstaanders niet kunnen plaatsen). Door de juiste mix te hanteren, wordt je zichtbaar en aantrekkelijk voor potentiële werkgevers. en onderscheidt je je van andere experts.