Download uw Hays Journal
Is de speeltijd voorbij?
Leestijd: 5 minuten | Verschenen in de Hays Journal 14
Een zwembad van Olympische afmetingen, aangelegde daktuinen, wellness-gym, massagekamers, een overdekte sporthal, 'levende muren' van groen en slaapcapsules. Op het eerste gezicht lijkt dit misschien op een luxe vakantieoord. In werkelijkheid is dit het ontwerpplan van het 1 miljard pond kostende nieuwste kantoorproject van Google in Londen.
De tech-gigant is één van de pioniers op het gebied van het bouwen van innovatieve en eigenzinnige werkplekken, aldus Michael Wiseman, Head of Office Leasing bij projectontwikkeling en beleggingsbedrijf British Land. "Toen Google in 2004 zijn nieuwe kantoor in Londen opende in Belgrave House, was het echt ieders verbeelding. Het deed ons anders denken over werkplekken," merkt hij op. Sindsdien, zo vervolgt Wiseman, hebben veel vooruitstrevende werkgevers het voorbeeld gevolgd en zijn een aantal eigentijdse voordelen geïntroduceerd, zoals een golfterrein op het dak, trampolines en sportscholen.
Deze avontuurlijke speelplaatsen voor volwassenen zijn bedoeld als boeiende en leuke werkruimten om het beste talent aan te trekken en te behouden, terwijl werk en recreatie naadloos worden gecombineerd.
Veel van de technische reuzen, zoals Apple, Twitter en Facebook, gebruiken hun werkruimten om hun bedrijfscultuur en merk te demonstreren. Hun werkplekken, of 'campussen', met hun eclectische ontwerp en combinatie van werk- en speelzones, fungeren als duidelijke uitingen van hun waarden: creativiteit, autonomie en plezier.
MENSEN DIE IN OMGEVINGEN WERKEN MET 'NATUURLIJKE ELEMENTEN' ZIJN PRODUCTIEVER IN HUN WERK
Dit is echter niet zo'n nieuw concept en het is niet exclusief voor technische bedrijven. Het bekroonde kantoor van de Australische zakenbank Macquarie in de City of London heeft een ‘scarlet staircase’, Eames-stoelen in de directiekamer en een aantal kantoorsculpturen.
Het kantoor van Red Bull in Amsterdam bevindt zich in een industriële ruimte met architectonisch ontworpen houten hoeken. En bijna alles op kantoor, waaronder de urinoirs en de skateboardhellingen vertoont het gevleugelde logo van het beroemde drankenbedrijf.
Het kantoor van Saatchi & Saatchi in Bangkok heeft een bestuurskamer die op fietswielen rust en is gemaakt van gerecycled hout.
Een recent onderzoek door werkplekconsultants en kantoorontwerpers Peldon Rose wees er echter op dat werkgevers vaak het belang van hun kantooromgeving onderschatten.
De studie, gepubliceerd in mei 2017, onthulde dat negen op de tien (91 procent) Britse werknemers van mening zijn dat hun kantooromgeving direct invloed heeft op hun productiviteit, maar minder dan de helft (43 procent) zei dat het hun productiviteit verhoogt. Slechts een derde (32 procent) van de 600 ondervraagde werknemers zei dat hun huidige kantooromgeving hun welzijn ondersteunt.
Uit een afzonderlijke studie, geleid door professor psycholoog Sir Cary Cooper, bleek dat werknemers die in omgevingen werken met 'natuurlijke elementen' zoals natuurlijk licht, levende planten en, als je geluk hebt, een uitzicht op de zee, productiever zijn in hun werk. Het Human Spaces-rapport, gepubliceerd in 2014, dat keek naar de werkomgeving van 3.600 kantoormedewerkers in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA), ontdekte dat vier op de tien (42 procent) kantoormedewerkers geen daglicht hebben in hun werkplek. Veertig procent zei dat ze productiever zouden werken wanneer ze een kantoorkamer alleen zouden hebben, dan in een open kantoortuin.
Vooruitstrevende werkplekken verbeteren de productiviteit
Jonathan Taylor, Senior Business Psychologist bij bedrijfspsychologie-adviesbureau Pearn Kandola, zegt dat de werkplekomgeving een aantal signalen kan overbrengen aan werknemers en de buitenwereld. "Naast de basis ‘een gelukkige werker is een productieve werker’, geeft een leuke werkomgeving een krachtige boodschap af dat het bedrijf zijn werknemers vertrouwt om de klus te klaren, maar dat zelf beslissen in de manier waarop ze hun tijd beheren," zegt hij.
De sociale omgeving op het werk is erg belangrijk, vervolgt Taylor. Omdat we allemaal een fundamentele behoefte hebben om ‘te behoren tot’ en om een positieve sociale interactie met anderen te hebben. Dit heeft een directe impact op onze betrokkenheid en productiviteit. “Als we het gevoel hebben dat we erbij horen, zullen we eerder harder werken voor het gemeenschappelijke doel," meent Taylor.
EEN FUN-WERKOMGEVING GEEFT DE KRACHTIGE BOODSCHAP DAT HET BEDRIJF ZIJN MEDEWERKERS VERTROUWT OM DE KLUS TE KLAREN
Vooruitstrevende werkplekken, met de ruimte voor ontspanning, voorzien daardoor in een ‘time-out' en herstel tijdens de werkdag. Wat volgens Taylor cruciaal is voor ons welzijn. "We zijn geen machines en we zijn niet ontworpen om meerdere uren achter elkaar zonder pauze te werken. Het is een beetje zoals met lichaamsbeweging, we moeten gedurende de dag regelmatig pauzeren," zegt hij.
Dit is iets dat HR-adviesbureau Reward Gateway heeft erkend. Het bedrijf heeft een 'retreat'-gebied in haar kantoor waar mensen kunnen ontspannen, reflecteren en zich kunnen concentreren. Robert Hicks, Group HR Director bij Reward Gateway, zegt: "Ik zie de werkruimte als een belangrijk onderdeel van engagement en van de algemene look en feel van een bedrijf. Het is geen voordeel per se als dingen in de ruimte veranderen. Net als erkenning, welzijn en leren, maken ze allemaal deel uit van wat je doet voor betrokkenheid, in plaats van van-alles-en-niets-tegelijk te zijn. "
Reward Gateway introduceerde vorig jaar ook een café in het midden van het kantoor op Tottenham Court Road. "Eén van onze doelstellingen was om meer samenwerking tussen teams te stimuleren, dus zetten we een café middenin kantoor zodat medewerkers elke dag met elkaar konden eten," legt Hicks uit. "Ondanks dat we in één van de drukste, meest levendige straten van Londen zitten, vol met restaurants, is ons café altijd vol."
Werknemers hebben verschillende wensen en behoeften
Men zou kunnen stellen dat bierkoelkasten en voetbaltafels feitelijk verouderd zijn. Dus, hoe kunnen we nagaan of dergelijke dingen echt worden gewaardeerd door werknemers of dat ze er gewoon voor de show staan?
Wiseman zegt dat werkgevers minder zijn gaan nadenken over de gimmicks en meer over het type werkruimte dat ze bieden. "Progressieve bedrijven erkennen dat werknemers verschillende wensen en behoeften hebben", zegt hij.
Taylor zegt dat werkgevers ook rekening moeten houden met de meer introverte werknemers. "Extraverte individuen zullen gedijen op extra stimulatie vanuit hun omgeving, maar introverte mensen geven over het algemeen de voorkeur aan minder stimulatie op het werk," merkt hij op. "Net als onze scholen neigen werkplekken naar extraverts - denk aan open kantoren die zijn ontworpen om meer conversatie en kennisuitwisseling aan te moedigen, maar ook om werkonderbrekingen aan te moedigen."
Werkgevers denken ook meer na over de omgeving. "Naarmate de grenzen tussen werk en leven vervagen, zien we nu dat bedrijven meer willen investeren in meer gebieden dan alleen een kantoorruimte", merkt Wiseman op. "British Land gelooft dat de openbare ruimte rondom een werkplek even belangrijk is als de werkruimte zelf."
EEN COMFORTABELE OMGEVING WAARIN MENSEN GRAAG WERKEN WORDT NU ALS EEN MUST GEZIEN
Chris Alldred, Design Director bij ontwerpbureau K2 Space, zegt dat het niet langer gaat om het creëren van een 'cool' kantoor, maar om een gevarieerde, op maat gemaakte werkplek. "Traditionele, gevestigde merken creëren werkplekken die voorheen ongehoord waren", zegt hij. "Werkplekken die nu standaard douchefaciliteiten voor fietsers hebben, zit / sta-bureauoplossingen die beweging bevorderen en een verscheidenheid aan ruimtes waar medewerkers kunnen kiezen om te werken, afhankelijk van de taak die voorhanden is."
Zulke werkplekken kunnen ook een sociaal element hebben en bieden een break-out ruimte voor samenwerken, contemplatie en concentratie. "Het gaat om het creëren van een ruimte met verschillende werkomgevingen, zodat medewerkers kunnen kiezen waar en hoe ze willen werken", zegt Byrne.
De werkplekomgeving staat nu op gelijke voet met financiële beloning en traditionele bedrijfsvoordelen, concludeert Byrne. "Mensen streven ernaar om te werken in een omgeving die hun waarden weerspiegelt en die hen in staat stelt hun potentieel te vervullen", zegt hij. "Hoewel het kaliber van het bedrijf en het financiële pakket nog steeds de meeste andere overwegingen overtreffen, wordt een comfortabele werkomgeving waarin mensen graag werken nu als een must gezien."
Dit artikel is gepubliceerd in de Hays Journal 14 |