Op weg naar de top
Tweeduizend jaar geleden reisden kamelen en paarden volgeladen met zijde, kruiden, papier en buskruit via een netwerk van routes van China door het Midden-Oosten naar Europa. In 2013 kondigde de Chinese president Xi Jinping een ambitieus idee aan: hij wilde deze historische handelsroutes nieuw leven inblazen en een New Silk Road creëren. Deze corridor voor doorvoer, handel en kapitaalstroom zal van Sjanghai naar Berlijn lopen en zal een economische zone omvatten van bijna eenderde van de omtrek van de aarde. Net als de oude zijde routes zal deze moderne incarnatie niet alleen goederen vervoeren maar ook mensen en ideeën. Het New Silk Road concept paait een reeks initiatieven, ontwikkeld om nieuwe zakelijke en culturele banden te creëren. Eén nieuw project, het geesteskind van Zijne Hoogheid Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Vice President en Minister-president van de Verenigde Arabische Emiraten en heerser van Dubai, heeft een kans gecreëerd voor Chinese afgestudeerden om naar het Westen te reizen om te studeren en zaken te doen in het emiraat. Maar het ultieme doel van het project is nog ambitieuzer: de kloof overbruggen tussen wat de industrie wil en wat onderwijs levert en om sterke banden te smeden tussen China en Dubai. |
Het vinden van toekomstige leiders
In het tweede jaar heeft Dubai Business Internships (DBI) 28 Jonge Chinese staatsburgers aangenomen. Zij zijn net afgestudeerden of jonge mensen met maximaal drie jaar werkervaring. De deelnemers lopen stage met in Dubai gevestigde leidinggevenden in verschillende branches, waaronder handel, toerisme, financiën, rechtswetenschap en logistiek. Ze krijgen ook een
managementopleiding en maken kennis met de cultuur van Dubai en de rest van de MENA regio.
“China is een hele belangrijke strategische markt voor Dubai,” zegt James Maughan, Directeur - Dubai Business Internships, Falcon and Associates. “Het ontwikkelen van relaties met invloedrijke Chinese mensen zal ons goed van pas komen in de toekomst.”
Maar hoe kan Dubai de leidinggevenden van de toekomst herkennen? Hays kreeg de uitdaging om Falcon and Associates, adviseurs van DBI, een selectief groepje talenten te presenteren voor de tweede instroom van de opleiding welke van start gaat in oktober 2015.
“WE ARE LOOKING FOR SUPERSTARS, AND THAT'S NOT A TANGIBLE QUALITY” - Sara Jones, Hays Noord-China
“Het is een strenge selectieprocedure,” zegt Sarah Jones, Business Director, Hays Noord-China. “We ontvangen duizenden aanmeldingen en selecteren er maximaal 50. We zijn op zoek naar supersterren en dat is geen tastbare kwaliteit. Alle kandidaten zijn uitzonderlijk intelligent, velen hebben al een eigen onderneming, sommigen hebben China vertegenwoordigd op het gebied van sport - maar zelfs dat is niet genoeg.
Maughan benadrukt het belang van persoonlijkheid en houding bij de succesvolle kandidaten: “Ze moeten het Engels goed beheersen zodat ze meteen van start kunnen gaan. Ook moeten ze kunnen integreren in de cultuur. En ook al zijn ze nog nooit buiten China geweest en zullen ze thuis missen, ze moeten een manier vinden om daarmee om te gaan en zich aan te passen. Ze moeten ambitieus zijn, een geweldige persoonlijkheid hebben en ze moeten geschikt zijn om snel relaties op te bouwen.”
Hays ontwikkelde een uitgebreide en strategische wervingscampagne in nauwe samenwerking met het DBI team. “Ze hebben vier beoordelingsrondes gehad na hun aanmelding,” legt Jones uit. “ Eerst vond er een telefonische screening plaats – hierbij vielen de meeste kandidaten af omdat hun Engels niet voldeed. De kandidaten die overbleven gingen door naar een face-to-face vraaggesprek waarin we hen een beetje onder druk hebben gezet en we ook hun kennis over zakelijke etiquette hebben getest. De kandidaten die dit succesvol doorstonden gingen door naar een examenbureau waar ze in groepjes werkten om hun concurrentievermogen en hun inzicht in nieuwe culturen te testen. Als laatste was er een face-to-face vraaggesprek met het DBI team.”
Gegeven de hevige concurrentie om een plaats voor de opleiding te bemachtigen, is het niet verrassend dat de succesvolle kandidaten zich bewust zijn van de waarde van deze ervaring. “Het is een gouden kans,” zegt Yikai Zeng, die aan de opleiding begon nadat ze haar Master in Marketing behaalde aan de Chinese Universiteit van Hong Kong. “Het is een dynamische opleiding waarin je naast praktische ervaring ook zakelijke kennis en kennis over een andere cultuur opdoet. Ik associeerde Dubai altijd met succes. Het was zo spannend om hier aan te komen, om de wolkenkrabbers voor de eerste keer te zien en het gevoel van luxe te ervaren. Nu ik de opleiding afgerond heb ben ik van plan om hier te blijven.”
Sunny Jie Feng, die een achtergrond in de biochemische techniek heeft, kwam bij de opleiding nadat ze een Master in Industriële Economie had behaald op de Southeast Universiteit. “Dubai is dynamischer dan elke andere stad waar ik geweest ben,” zegt ze. “De opleiding leert je hoe je het beste uit jezelf kunt halen – het biedt je de mogelijkheid om te groeien en dwingt je hier ook toe. Het heeft mijn leven veranderd. Er komen geweldige projecten aan in mijn specialisme, waarbij China en Dubai kunnen samenwerken, en ik heb vriendschappen voor het leven gesloten.”
Wederzijds voordeel
Niet alleen de kandidaten hebben voordeel van de opleiding. Er zijn ook concrete voordelen voor de partnerorganisaties die het werkervaringgedeelte van de opleiding verzorgen (onder andere The Emirates Group, horecabedrijf Jumeirah Group en vastgoedonderneming EMAAR).
“De feedback die we tot nu toe over DBI hebben ontvangen is heel positief, “ zegt Maughan. “De stagiair(e)s werden op afdelingen geplaatst waar ze hun vleugels konden uitslaan en echt een bijdrage konden leveren. Maar wat waarschijnlijk nog belangrijker is, is het inzicht dat ze met zich meebrengen. Dit zijn bedrijven die zaken doen met China – zij moeten het land en de inwoners van het land begrijpen om hun zaken er zo veel mogelijk op af te kunnen stemmen. De kandidaten geven een geweldig inzicht hierin – één partner merkte op dat dat waardevoller was dan wat een managementbureau had kunnen doen.”
Mark Beer, OBE, vertegenwoordiger van DBI Placement Partner, Registrator van de Dubai International Financial Centre Courts (DIFC Courts), zegt: “DIFC Courts ondersteunt deze opleiding enorm. Instanties door heel Dubai zijn steeds meer gericht op het versterken van de banden met China en daar zijn opleidingen zoals DBI heel nuttig voor. DBI is net zo voordelig voor de gastbedrijven als voor de personen die er afstuderen en we hopen ook in de toekomst nog vele stagiair(e)s te verwelkomen bij DIFC Courts.”
Ondanks de onrust op de aandelenbeurs en de fiscale dip blijft China de op één na grootste economie ter wereld. China’s invloed op het wereldtoneel vertoont geen tekenen van afname, dus het is onwaarschijnlijk dat de ontluikende relatie tussen China en Dubai binnenkort bekoelt. En wellicht kan het Westen nog leren van Dubai’s omarming van Chinees talent en het smeden van zakelijke banden met de zakelijke leiders van de toekomst.
Dit artikel is verschenen in de Hays Journal 10 |