Wat voegt Generatie Z toe aan het personeelsbestand?

Met vijf verschillende generaties op de huidige werkvloeren staan werkgevers voor de uitdaging om hier een sterk team uit te smeden. Welke rol speelt Generatie Z en wat zijn de voordelen en de uitdagingen?

Generatie Z | Gen Z - Hays.nl
Leestijd: 3½ minuut | Door Hays HR

Net als elke generatie hebben professionals uit de Generatie Z specifieke eigenschappen die niet gelijk zijn aan die van andere generaties. Organisaties moeten goed voorbereid zijn op wat Gen Z verlangt van hun werkgever.

Op welke gebieden botst Generatie Z met andere generaties?

Baby Boomers en zogeheten ‘Z’ers’ hebben een heel andere kijk op loyaliteit en work-life balance. Dit kan invloed hebben op de betrokkenheid van werknemers en de mate van teamwork dat daaruit voortvloeit. Technologische kennis en de vraag of technologie een hulp of een barrière is, kan ook spanning tussen generaties met zich meebrengen. Deze ontwikkelingen moeten gemanaged worden, zeker in het geval van oudere werknemers die al een tijdje meelopen.

GENERATIE Z HEEFT HULP NODIG BIJ HET BEGRIJPEN VAN ETIQUETTE OP DE WERKVLOER

Generatie Z heeft hulp nodig bij het begrijpen van de etiquette op de werkvloer, maar ook bij het begrijpen van de normen en waarden die nagestreefd worden door oudere collega’s over bijvoorbeeld het gebruik van de smartphone onder werktijd.

Moeten de werkgever Gen Z opvoeden?

Door heel Europa lopen organisties aan tegen de verschillen in generaties. Bij SAS (gespecialiseerd in Business Intellegence & Analytics) streeft Senior Director HR Sue Warman naar de hoognodige balans in het personeelsbestand.

De huidige gemiddelde leeftijd van het Europees personeel ligt tussen de 40 en 50 jaar. SAS wil dit gemiddelde verlagen naar 30 tot 40 jaar om beter in te kunnen spelen op de decision makers van hun klantenbestand, die ook steeds jonger worden.

Met 6.000 SAS-werknemers in Europa merkt Warman dat er steeds meer stagiairs en pas afgestudeerden worden aangenomen. Ze geeft aan dat er een vorm van pseudo-ouderschap wordt gevraagd van HR-professionals en lijnmanagers, om de jongere werknemers - Generatie Z - te leren welk gedrag wel en niet geaccepteerd wordt op de werkvloer.

“Ze moeten begrijpen wat er van ze gevraagd wordt, hoe ze hun tijd kunnen indelen en hoe ze het merk kunnen uitdragen. Dit betekent dat managers meer tijd moeten steken in het coachen van deze generatie. En Gen Z staat zeker open voor goede managers die ze als voorbeeld kan nemen.”

Warman zegt dat oudere werknemers onder de indruk zijn van hun jongere collega’s. Het is echter zaak om Generatie Z ook in te zetten om professionals uit dezelfde generatie aan te nemen: “Je kunt de jeugdigheid van Gen Z niet veinzen als HR-medewerker.”

JE MOET DE TAAL VAN DE GENERATIE SPREKEN EN NIET TE CORPORATE OVERKOMEN

“We zijn druk bezig om onze jongere werknemers te stimuleren om voor ons te recruiten, via bijvoorbeeld hun universiteit en social media. Ik heb gezien hoe bedrijven virtual reality en gaming gebruiken tijdens evenementen. Je moet de taal van de generatie spreken en niet te corporate overkomen.”

Is Generatie Z ongeduldig?

Bij bouwkundig bedrijf Costain wordt Generatie Z ook wel de ‘ongeduldige generatie’ genoemd door Jenny Tomkins, HR Operations Director. Ze geeft aan dat Gen Z de directheid en snelheid van hun privéleven ook op de werkvloer verwacht.

Costain heeft hun opleidingsprogramma verkort van drie tot twee jaar en heeft de opleiding ook nog eens gesplitst in twee richtingen. Er is alsnog een langere opleiding mogelijk voor diegenen die de technische kennis nodig hebben om een engineer te worden, maar er is ook een korter pad mogelijk voor degenen die bestemd zijn om een managementpositie te vervullen.

“We willen in staat zijn om de carrière van onze werknemers te laten excelleren als ze ambitieus zijn. Je moet het potentieel en de sterktes van een young professional snel inzien. We hadden eens een graduate in dienst die de opleiding technische engineering volgde, maar deze niet succesvol doorliep. We hebben hem vervolgens in een salesfunctie neergezet en tegenwoordig gaat hij als een speer.”

HET GAAT NIET OM DE MOTIVATIE, MAAR OM DE MANIER WAAROP WE DE VERSCHILLENDE GENERATIES MANAGEN IN HUN WERKOMGEVING

Ze voegt toe dat Generatie Z bewust kiest voor het overkoepelende doel in hun werk, en dat ze willen begrijpen waarom een bedrijf doet wat het doet. “Costain houd zich bijvoorbeeld bezig met de infrastructuur, zoals de omgeving van het London Bridge station. Als we duidelijk maken dat dit uiteindelijk de toekomst van Brittanië ten goede zal komen, blijkt dat altijd een waardevolle toevoeging tijdens het recruiten. Gen Z vindt het nut belangrijk.”

Waar moet HR op letten?

Het ongeduld van Generatie Z heeft impact op de functie van HR. Het is bijvoorbeeld van belang dat er wordt gelet op wat werknemers over het bedrijf delen op social media. Daar kan het bedrijf bij helpen, door huidige werknemers handvatten te geven om de juiste berichten te delen.

De financiële belangen van Gen Z zijn voornamelijk gericht op een goed pensioen, ziekteverzekering en inkomensverzekering. Maar ook secundaire arbeidsvoorwaarden om te genieten van het leven en eventueel een extra vakantie boeken tellen mee in de ogen van deze generatie.

Rob Phipps, Chief People Officer bij KFC Australië vat het bondig samen: “Wat verandert is de omgeving waarin we opereren. De baby boomers hadden oorlogen, Generatie X de financiële recessie, terwijl Generatie Y de eerste generatie was die financieel slechter af was dan hun ouders. Generatie Z heeft te maken met terrorisme, globalisatie en technologie. Het gaat niet om de motivatie, maar om de manier waarop we de verschillende generaties managen in hun werkomgeving.”

Volg Hays op social media

Follow Hays on LinkedIn - Hays.be
Volg Hays op Facebook - Hays.nl
Volg Hays op Instagram - Hays.nl

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek

  •  
    Door dit formulier in te vullen bevestigt u dat u op de hoogte bent van ons Privacybeleid waarin wordt uitgelegd wat we met uw persoonlijke gegevens doen.

     

Ik heb een vacature

Wij geloven dat de juiste kandidaat een organisatie kan veranderen.