De COVID-19 crisis heeft een diepgaande impact op de meeste sectoren en natuurlijk op de functies daarbinnen. Dit geldt met name voor de tech sector. De IT specialist is nu nog belangrijker geworden, om organisaties te helpen zich tijdens elke fase van de crisis op een flexibele en effectieve manier aan te passen.
De pandemie heeft de digitale transformatie van de meeste bedrijven versneld. Tijdens de start van de intelligente lockdown, werkten bedrijven razendsnel om ervoor te zorgen dat alle medewerkers goed thuis konden werken. Er was veel vraag naar Cloud specialisten (voor Amazon Web Services, Azure, Google Cloud en Microsoft Teams), zowel in tijdelijke als permanente functies. Zij waren cruciaal om deze verandering mogelijk te maken.
De behoefte aan Cloud specialisten ging echter veel verder dan alleen het remote werken mogelijk maken, aangezien de behoefte aan VOIP (Voice Over Internet Protocol) en videoconferentie-apps (zoals Zoom) exponentieel toenamen, voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik.
Neem bijvoorbeeld de vraag naar EdTech (Educational technology). Scholen en universiteiten hadden tech-platforms nodig om studenten door middel van thuisonderwijs te blijven opleiden. Dit resulteerde in de groei van apps zoals DuoLingo, Seesaw en Google Classroom. Zij zagen het aantal gebruikers in maart alleen al verdubbelen tot 100 miljoen.
Omdat deze communicatietechnologieën een impact hebben op het persoonlijke en professionele leven, zagen cyberbeveiligingsprofessionals een enorme toename in vraag. Bedrijven wilden er zeker van zijn dat hun nieuwe software goed genoeg was om nieuwe bedreigingen te weren. De technologiebedrijven die een snelle groei hebben doorgemaakt, wilden zichzelf ook extra beschermen tegen beveiligingslekken, waar zelfs Zoom, als één van de grootste zakelijke succesverhalen tijdens lockdown, zijn uitdagingen had.
Nadat de noodzakelijkste bedrijfsbehoeften in de eerste stadia van de pandemie werden vervuld, begonnen bedrijven en overheidsinstanties na te denken over hoe ze met succes onder COVID-19 omstandigheden konden blijven werken. Er was behoefte aan IT specialisten zoals data analisten, data scientist en machine learning experts om de impact van de pandemie te voorspellen.
Nu landen COVID-apps gingen ontwikkelen en de impact van de pandemie op bijvoorbeeld lokale ziekenhuizen begonnen te begrijpen, nam het aantal rollen binnen de MedTech (Medical Technology) ook enorm toe. Andere organisatie, zoals verzekeringsmaatschappijen, zagen ook de noodzaak om deze specialisten binnen te halen, om te begrijpen welke invloed COVID kon hebben op het risicoprofiel van hun klanten.
Complete bedrijfsmodellen doorgingen veranderingen waarvoor ook tech-specialisten nodig waren, omdat ze de diensten voor hun klanten verder gingen digitaliseren. De intelligente lockdown zorgden voor de sluiting van winkelstraten en winkels. Tegelijkertijd moesten deze bedrijven hun winkelactiviteiten online gaan voortzetten, waarbij ze ontwikkelaars inhuurden om applicaties te bouwen en UI/UX-specialisten om te upgraden of nieuwe digitale e-commerce verkoopstructuren te bouwen. Dit betekende weer een domino effect voor logistieke bedrijven, aangezien supermarkten en bedrijven zoals Amazon en Alibaba daardoor te maken kregen met een toestroom van online bestellingen.
In de vrijetijdssector zagen we ook een grote aanpassing. Health Tech-ontwikkelingen maakten het voor sportscholen en andere vrijetijdsactiviteiten mogelijk om online en via apps les te gaan geven. Zo pasten zij zich aan aan de behoeften van hun klanten tijdens de lockdown.
Organisaties over de hele wereld hebben zich snel aan de uitdagingen van landelijke lockdowns aangepast en brachten op korte termijn de nodige wijzigingen aan. Nu beginnen ze hun toekomst meer proactief te bekijken en hebben ze de hulp nodig van projectmanagers, change managers en mensen met ervaring in agile werken, om hen bij deze overgang te helpen. Daarbij blijven ontwikkelaars belangrijk, om de vereiste digitale applicaties te bouwen voor medewerkers en klanten.
Werkgevers nemen nu ook de tijd om proactief acties te evalueren die ze in de vroege stadia van de pandemie hebben genomen, bijvoorbeeld door hun systeem voor remote werken te verbeteren en te versterken. Het lijkt immers steeds waarschijnlijker dat het werken op afstand belangrijk zal blijven in deze nieuwe wereld van werk.
Ben jij een IT specialist met één van deze vaardigheden? Neem dan contact met ons op om meer te weten te komen over de mogelijkheden die voor jou beschikbaar zijn!
Wil je weten welke soft skills voor jou als IT specialist tegenwoording belangrijk zijn? Die vind je hieronder.